Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 17 augusti 2018

Lantbrukarnas data blir en tillgång

Allt fler amerikanska startupföretag använder data från lantbruken i sin affärsverksamhet, vilket har lett till en miljardindustri.

FOTO: ISTOCK

Allt fler amerikanska företag har som affärsidé att använda lantbrukarnas data som tillgångar som kan säljas, analyseras och användas. Datamängderna har växt sedan 1995, då John Deere introducerade ett övervakningsverktyg för skörd.

Många av tjänsterna har gått ut på att öka effektiviteten och precisionen i allt från odling till skörd. Men nu är jordbruksdata på väg att etablera sig som egen bransch. Idag står automatiserade traktorer med GPS-sensorer för 70 procent av skördarna i Nordamerika, skriver New Food Economy.

Analyser blir affärer

Ett stort antal aktörer har etablerat sig inom datadrivet jordbruk. Ett exempel är Syngenta, som tillverkar kemikalier och gödningsmedel. Företaget låter större kunder använda ett gratisprogram kallat Agri Edge för att förbättra sin produktivet.

Och Indigo, som är en relativt nystartad aktör med miljardvärdering, kompenserar lantbrukarna för att de använder vissa av dess produkter, men samlar i gengäld in stora mänger data som används för att göra analyser avseende allt från inköpspriser till vädrets påverkan på skördarna.

Även Monsanto satsar på väderanalyser, i sammanslagningen med dess nuvarande tyska ägare Bayer som förutspår att data blir en av drivkrafterna för företagets affärer. Konkurrenten Dow Dupont lanserade exempelvis egna tjänster för jordbruket genom en dataplattform som företaget spår ska omsätta en halv miljard dollar per år.

Nätverk för lantbrukare

En av de mer kända aktörerna är farmarnätverket Farmers Business Network, som kan beskrivas som ett nätverk för att dela data mellan lantbrukare. Företaget erbjuder en tjänst för 600 dollar per år som rankar lantbruken utifrån grödo- och skördedata.

Farmobile är en annan aktör som vill få lantbrukarna att se det som att data inte är andra företags egendom, utan något som bönderna kan odla, sälja och ta rejält betalt för. Nyligen lanserades en söktjänst där det är möjligt att söka efter elektroniska fältkartor, electronic field records.

Lantbrukare laddar upp data via en kontroll som samlar in dem från sensorer och annat i traktorer och på andra ställen. Data kan delas och säljas till olika aktörer genom att de blir tillgängliga via licenser i Farmobiles databutik.

Data ger framgång

En lantbrukare, David Seba, säger till New Food Economy att maskintillverkaren John Deere till stor del har byggt sina framgångar på data från bönderna som maskinerna samlar in och analyserar. Dessa data laddas upp i molnet och används av företaget.

John Deere uppger till kunderna att sådan data främst används för att identifiera och åtgärda fel, samt för att förbättra användningen av produkter.

Samtidigt används datan exempelvis i samarbeten mellan olika aktorer. Därför anser Seba att det är befogat att lantbrukarna får vara delaktiga i delningen av data och att de även får betalt för vad de bidrar mer.

John Deere förutspår att företagets tjänster för precisionsodling är avgörande för företagets framtida expansion och målet att nå 50 miljarder dollar i omsättning.

LÄS OCKSÅ: Miljardinjektion ger växtkraft för farmarnätverk

Relaterade artiklar

Till toppen