Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 24 april 2018

Livsmedelsbranschen måste framåt – ”Krävs mod”

Livsmedelsbranschen ligger långt efter på innovationsområdet. Nu är det rätt läge att satsa för att komma i kapp, konstaterar konsultbolaget Macklean i en ny rapport. Men det krävs mod från företagen.

 Bakom rapporten från Macklean står konsulterna Filip Lundin, Wictoria Alvarsdotter och Tove Lindgren.
Bakom rapporten från Macklean står konsulterna Filip Lundin, Wictoria Alvarsdotter och Tove Lindgren. FOTO: Johan Sedenius

Kortsiktighet och lågt risktagande, stängda innovationsprocesser och låsningar mellan aktörerna i värdekedjan är de främsta begränsningarna av livsmedelsbranschens innovationskraft, enligt rapporten som presenterades i Stockholm på tisdagsmorgonen.

Nämnda bransch lägger endast 0,2-0,3 procent av omsättningen på forskning och utveckling, vilket kan jämföras med 3,2 procent för andra varuproducerande företag eller 22,5 procent inom sektorn för it och elektronik.

Budskapet från Macklean är att det finns goda förutsättningar för livsmedelssektorn att lyfta innovationsförmågan.

Rådande läge beskrivs som gyllene med hänvisning till en rad faktorer: konsumenterna vill testa nytt, svenska mervärden är kommersiellt gångbara, innovationsklimatet har förbättrats inte minst tack vare den nationella livsmedelsstrategin och ekonomin är stark både på samhällsnivå och i mångas plånböcker.

– Det kommer inte att bli bättre. Det finns inga ursäkter, utan det är bara att satsa, sade Tove Lindgren, en av rapportförfattarna från Macklean.

 Konsultbolaget Macklean har skrivit en rapport om hur livsmedelsbranschen kan blir bättre på innovation.
Konsultbolaget Macklean har skrivit en rapport om hur livsmedelsbranschen kan blir bättre på innovation. FOTO: Johan Sedenius

Rapsgrisen från Scan, Karmas tjänst för att minska matsvinnet, Hälsingestintans mobila slakteri och system för spårbarhet av köttet samt Oatly med sina havreprodukter lyfts av Macklean fram som exempel på framgångsrik innovation och företag som visar vägen.

– Vi måste lära oss av sådana företag och tänka nytt, konstaterade Filip Lundin från Macklean.

Men det räcker inte att bara exploatera den nuvarande affären. Företagen måste i större utsträckning röra sig utanför etablerade ramar och utforska radikala idéer kring innovation. Båda delarna behövs, betonar rapporten.

Macklean anser att företag i branschen har allt att vinna på större öppenhet och externt inriktad innovation. Det slås också fast att en sådan strategi liksom fördjupade samarbeten i värdekedjan fordrar mod och handlingskraft från enskilda företagsledare.

LÄS MER: Nu ska svenska livsmedelssektorn stärkas

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen