Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 6 oktober 2017

LRF: Ingen använder diesel slentrianmässigt

LRF menar att Naturskyddsföreningen måste ställa sig frågan om vi ska ha livsmedelsproduktion i Sverige.

– Det finns ingen i dag som använder diesel slentrianmässigt, säger näringspolitiske experten Lars-Erik Lundkvist.

Återbäringen av energi- och kolidoxidskatten för de areella näringarna höjdes 2016 från 90 öre till 1:70. Men eftersom skatten samtidigt höjdes stannade nettoförbättringen vid 29 öre.

I år gick skatten upp med 17 öre och för 2018 höjs den med ytterligare 21 öre vilket innebär att nettoförbättringen nu är uppäten och har förvandlats till en kostnadsökning med 9 öre.

Uppenbar risk

Om Naturskyddsföreningen fick sin vilja igenom skulle hela skattereduktionen försvinna vilket innebär att de areella näringarna betalar samma pris som privatkonsumenter.

– Sverige har redan flera kronor högre skatt än jämförbara länder i Europa och innebörden i det Naturskyddsföreningen säger är att vi ska ligga ännu högre. Risken är uppenbar att produktionen bara flyttar till andra länder, säger Lars-Erik Lundkvist på LRF.

Ingen skatt för flyget och sjöfarten

Han påpekar att flyget och sjöfarten inte betalar någon skatt över huvud taget på sitt bränsle.

– Dessa näringar är helt undantagna. Frågan som Naturskyddsföreningen får ställa sig är om vi vill ha en matproduktion i Sverige i linje med vad livsmedelsstrategin säger, fortsätter Lars-Erik Lundkvist.

LRFs uppfattning är att den fossila energin i dag är så dyr att verksamma inom jord- och skogsbruk med hänsyn till lönsamheten redan måste optimera sina körningar och inte kan förbruka i första hand diesel slentrianmässigt.

LÄS MER: Naturskyddsföreningen vill ta bort dieselåterbäring

Relaterade artiklar

Till toppen