Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 1 april 2019

Lyckeby Starch kör inte sin vanliga vårkampanj

På grund av bristande tillgång på matpotatis har Lyckeby Starch beslutat att inte köra sin vårkampanj i år.

 Lyckeby Starch gör ingen vårkampanj i år på grund av den bristande tillgången på matpotatis.
Lyckeby Starch gör ingen vårkampanj i år på grund av den bristande tillgången på matpotatis. FOTO: Istock

Lyckeby Starch brukar varje år köpa matpotatis från odlare i södra Sverige för att använda i sin egen stärkelseprocess. Det är potatis som till exempel inte blivit godkänd eller som det saknats köpare till. I fjol köpte företaget in cirka 10 000 ton överbliven matpotatis under vårkampanjen.

Normalt en win win-situation

Men i år blir det ingen kampanj på grund av den bristande tillgången på matpotatis. Normalt är det en lösning som både företaget och odlaren tjänar på.

– Vi får in en extra omgång potatis och kan öppna upp en fabrik i ett par veckor som annars inte skulle ha varit i gång så här års. Och odlaren får avsättning för potatis som annars inte går att sälja, säger Hans Berggren, VD på Lyckeby Starch, till ATL.

LÄS MER: Stärkelsefabriken öppnar för vårkampanjLÄS MER: King Edward håller hov i Lyckebyfabriken

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen