Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 17 september 2018

”Man gör något bra för klimatet när man köper svenskt kött”

Nästa år går arbetet med handlingsplanerna för nöt, gris och lamm in i en ny fas. Köttnäringen vill rikta in sig på ökad efterfrågan av svensk råvara och kraftsamlar bakom betydligt färre delmål än hittills.

 Restaurangsektorn och livsmedelsbutikernas frysta sortiment är två områden där svenskt kött har potential att öka.
Restaurangsektorn och livsmedelsbutikernas frysta sortiment är två områden där svenskt kött har potential att öka. FOTO: Helge Rubin

Representanter för bland andra köttbranschen, LRF, myndigheterna och handeln möttes under måndagen i Stockholm för att diskutera hur strategin ska utformas under kommande år.

Arbetet med att genomföra de sammanlagt omkring 200 åtgärderna i de nuvarande, treåriga handlingsplanerna ska vara avslutat före årsskiftet.

Hållbarhet

Hittills har det varit tydlig inriktning på ökad produktionen. I skissen för nästa steg är det i stället ökad efterfrågan på kött från Sverige som står i centrum. Hållbarhet, marknader samt produktion och kvalitet är arbetsrubrikerna på de tre fokusområdena med sammanlagt ett tiotal delmål.

LÄS MER: Efter torkan – var femte köper mer svenskt kött

– Vi har fått många värdefulla inspel och nu ska vi forma detta till en etapp två. Tanken är att skapa en känsla av att man gör något bra för klimat och hållbarhet när man köper svenskt kött. Sedan ska vi inte glömma lönsamheten och produktiviteten, säger Theres Strand, vice vd vid Svenska Köttföretagen.

 Ökad efterfrågan på svenskt kött ska stå i centrum för näringens arbete under de kommande åren, enligt Theres Strand, vice VD för Svenska Köttföretagen.
Ökad efterfrågan på svenskt kött ska stå i centrum för näringens arbete under de kommande åren, enligt Theres Strand, vice VD för Svenska Köttföretagen. FOTO: Svenska Köttföretagen

Potential för svenskt

Även om konsumenterna i olika undersökningar uttrycker stort förtroende för kött med svenskt ursprung och handelskedjornas centrala sortiment av färskt kött och chark till mycket stor del utgörs av svensk råvara finns det potential att ta ytterligare marknadsandelar, enligt näringen.

– Vi har restaurangsektorn där 80 procent i dag är importerat. När vi pratar om dagligvaruhandeln är andelen svenskt stor för färskt kött, men i det frysta sortimentet finns det en betydande marknad att ta av för det svenska, säger Ingemar Olsson, ordförande i Sveriges Grisföretagare.

Exporten viktig

Åsa Odell, vice ordförande i LRF:s riksstyrelse och ordförande i LRF Köttdelegationen, framhåller att det parallellt krävs ansträngningar för att öka exporten av svenskt kött.

– Vi finns på en gemensam inre marknad med fortsatt import och då måste vi kunna exportera för att ha en lönsam svensk produktion framåt, säger hon.

LÄS MER: Handeln: ”Vi kan tvingas importera mer kött”

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen