... Men Hjärta Mjölk stängdes efter klagomål
Efter att anmälningar gjorts stängde Facebook annonskontot för LRFs kampanj Hjärta Mjölk.
– Vi fick aldrig några riktiga förklaringar, säger mediestrategen Anna Blomberg.
Sommaren 2016 startade LRF en sida på Facebook för sin kampanj Hjärta Mjölk. I december stängdes utan förvarning det annonskonto som också hade registrerats.
– Förklaringen vi fick var att många hade reagerat på vad man kallade vilseledande reklam. Men vi fick aldrig veta hur många som hade reagerat eller vad som skulle ha varit vilseledande. Reklamen bygger på forskningsrapporter och kan knappast betraktas som oseriös, säger Anna Blomberg, mediestrateg på LRF Mjölk.
Fick standardsvar
Inläggen som marknadsfördes var av typen ”mjölkdrickare har 27 procent lägre förekomst av bukfetma och högt blodtryck”. Anna Blomberg skickade exempel på annonser och ville veta vad i dem som Facebook ansåg vara vilseledande.
Hon hade kontakt via e-post med en person på Facebook som bara presenterade sig med förnamn. Av de fyra svaren bestod de två sista av bara en och samma mening, av allt att döma en standardformulering.
– Jag försökte gå vidare med hjälp av PR-byråer och konsulter som LRF anlitar. De hade aldrig hört talas om något liknande och kunde inte ens med sina kontakter hjälpa mig att hitta någon väg in i Facebooks organisation, säger Anna Blomberg.
Öppnade nytt konto
LRF registrerade ett nytt annonskonto för Hjärta Mjölk och det har fungerat trots att man har fortsatt att marknadsföra precis samma budskap som tidigare.
– Jag undrar fortfarande vem eller vad som bedömer vad som är lämpligt att posta på Facebook och på vilka grunder. Det känns ofta som om reglerna tolkas väldigt godtyckligt. Det skulle vara intressant att känna till mekanismerna bakom, säger Anna Blomberg.’
LÄS MER: Facebook vägrar stänga ner hatsidaLÄS MER: Ledare: Obegripligt, Facebook!
Kommentarer
Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.