Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 16 februari 2018

Miljardinjektion ger växtkraft för farmarnätverk

På fyra år har FBN etablerat sig som en tongivande aktör för amerikanska lantbrukare. Affärsidén är att med gemensamma data skapa insikter som lantbrukarna kan använda i sin verksamhet.

FOTO: Mostphotos

Amerikanska affärsnätverket Farmers Business Network, FBN, har med investeringar på 200 miljoner dollar i ryggen, nästan 1,6 miljarder kronor, lagt en solid grund för framtida expansion.

Den snabba digitaliseringen av jordbruket skapar helt nya möjligheter, som har attraherat investerare till FBN, som sökmotorjätten Googles riskkapitalbolag Google Ventures och Kleiner Perkins.

Snabb ökning

Redan har 6 500 gårdar med 8 miljoner hektar åkermark gått med i nätverket, skriver Agfo.se. Antalet anställda har växt från 30 till 250 och årsomsättningen är på väg att passera 60 miljoner dollar.

– Vi har skakat om marknaden, men på ett sätt som är bra för branschen. Vi är ett av de snabbast växande bolagen inom jordbruket, säger Lucas Strom, vice vd för Farmers Business Networks Midwest Operations, under en intervju på Nordic Agro Summit i Malmö, till Agfo.se.

I grunden är han själv lantbrukare och har upplevt behovet av mer och bättre information som grund för insikter och verksamhetsbeslut.

Förenande kraft

FBN vill bli en förenande kraft som ett ny form av datakooperativ med kraft att skifta den alltför ofta sneda maktbalansen mellan lantbrukare och stora producenter och it-jättar.

– Vi tar in en mängd data, organiserar och anonymiserar den, och presenterar det tillbaka som referensdata till lantbrukaren. Det är konceptet, säger Lucas Strom till Agfo.se.

FBN är därmed inte helt olikt den av LRF Media numera ägda nättjänsten Skira, som levererar bland annat prisjämförelser och andra data till lantbrukare.

Ger användarna insikter

Tillsammans får lantbrukarna som kollektiv ut betydligt mer av sina gemensamma data än vad varje enskild bonde får av att bara analysera sina egna åkrar och skördar.

För den årliga avgiften till FBN på motsvarande knappt 5 000 kronor får lantbrukaren data om grödor, skördar och åkrar, men också exempelvis ekonomiska data, i form av fakturor och annat.

– Din utsädesförsäljare vill säkert säga till dig att du ska så si och så mycket frön, men då kan vi visa att med den här hybriden ökar inte det avkastningen, säger Lucas Strom, till Agfo.se.

Breddar sig

Utbudet av data spänner från jordbruksdata till personanpassade marknadsdata, specialiserade analyser och en marknadsplats. Idag handlar det om skördar och jordtyper bekämpningsmedel och annat, men imorgon om betydligt mer, exempelvis data om växtgenetik och dataserier som sträcker sig över många år.

På agendan för FBN står bland annat breddning och internationell expansion. Idag är John Deeres molntjänst uppkopplad mot FBN, men det ska bli fler. Även om FBN har grunden i USA har affärsnätverket börjat expandera internationellt och gick nyligen in i Kanda. Intresse finns även att expanera till Sydamerika, Australien och Europa.

– Nästa logiska steg är Sydamerika under 2019, säger Lucas Strom, till Agfo.se.

Läs hela intervjuen på Agfo.se här.LÄS OCKSÅ: Smartfarm analyserar jordbruket från rymden

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen