Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 3 december

Norrmejerier och Ica vill ta över halva halloumimarknaden

Totalt säljs varje år ungefär 4 000 ton av den cypriotiska grillosten. Nu siktar Norrmejerier och Ica på ett svenskt alternativ - på sikt kommer man kunna producera 2 000 ton per år.

 Landsbygdsminister Jennie Nilsson var på plats när Anders Svensson, Ica, och Anders Fredriksson, Norrmejerier, presenterade samarbetet om svensktillverkad grillost.
Landsbygdsminister Jennie Nilsson var på plats när Anders Svensson, Ica, och Anders Fredriksson, Norrmejerier, presenterade samarbetet om svensktillverkad grillost. FOTO: Ica

De senaste tio åren har försäljningen av den cypriotiska osten halloumi ökat med raketfart i Sverige. Totalt säljs varje år ungefär 4 000 ton av grillosten och volymen ökar årligen med 10–15 procent.

Kunderna vill ha svenskt

Men med tanke på att Cypern samtidigt överlägset innehar den föga åtråvärda förstaplatsen när det gäller användning av antibiotika till lantbrukets djur är det inte konstigt att svenska handlare har börjat leta efter alternativ.

– Jag är övertygad om att Icas kunder är intresserade av en produkt med svenska råvaror och tillverkad i Sverige. Antibiotikadebatten fanns inte där med samma kraft när processen startade, men den har gjort oss ännu mer övertygade om att detta är en bra idé, säger Anders Svensson, VD för Ica Sverige.

Kapacitet för 2 000 ton ost

Norrmejerier kommer att för cirka 40 miljoner kronor bygga en ny ystnings- och förädlingsanläggning på mejeriet i Umeå. Inledningsvis siktar man på att producera 350 ton grillost per år, men anläggningen ska ha kapacitet för 2 000 ton.

Norrmejerier har sedan 2002 tillverkat den ost som säljs under Icas eget varumärke. Man har även i samarbete med Ica utvecklat den nya osten Folke samt investerade förra året i utrustning för skivad ost. Det är inte bestämt vad den nya svenska grillosten kommer att heta, men den ska säljas som en EMV-artikel.

– Vi räknar med att ha de första ostarna ute i butik vecka 38 nästa år. Vi kommer att skapa förutsättningar för ett konkurrenskraftigt pris, säger Anders Svensson.

”En strategiskt viktig produkt”

För Norrmejerier väntar en intensiv tid när den nya produktionslinjen ska komma på plats och trimmas in. Grillosten görs på mjölk med 2,5 procents fetthalt och blir enligt VD Anders Fredriksson en effektiv balansprodukt mellan skummjölk och grädde.

– Men framför allt är den en strategiskt viktig produkt när det dricks allt mindre mjölk. Den trenden har nu pågått i flera decennier och inget talar för något annat än att den fortsätter, säger Anders Fredriksson.

En produktion på 350 ton grillost motsvarar 1,5 procent av Norrmejeriers totala invägning. Men Ica räknar med betydligt större volymer efter hand och Norrmejerier kommer också att lansera ytterligare ett samarbete kring produkten.

– Grillosten blir den första produkten av de vi tillverkar som vi inte kommer att sälja alls under eget varumärke, konstaterar Anders Fredriksson.

LÄS MER: Halloumidebatt gav uppsving på gårdsmejerierLÄS MER: Dagligvaruhandeln sluter avtal om svenskproducerad grillost

FAKTA: Grillost

Grillosten ystas av mjölk med 2,5 procents fetthalt och får en fetthalt på 25 procent. Efter ystning kokas den för att få den gummiartade strukturen. Tillverkningen tar endast tre dagar.

Försäljningen är högre under sommaren men volymökningen är så snabb att det såldes mer grillost inför julen 2018 än under motsvarande tidsperiod på sommaren samma år.

Halloumi tillverkas traditionellt på Cypern av mjölk från får, getter och ibland kor. Det finns en stiftelse grundad av cypriotiska producenter med syfte att varumärkesskydda namnet halloumi.

Relaterade artiklar

Till toppen