Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 12 augusti 2016

Ny väg kan slå ut hästföretag

Om Trafikverkets planer blir verklighet kan det innebära att familjen Nyberg tvingas lägga ner sitt hästföretag. – Förlorar vi sju hektar betesmark så tvingas vi halvera djurantalet, säger Leif Nyberg.

"Det är jättejobbigt att någon annan handlar med vår mark och fruktansvärt att leva med den här ovissheten", säger Leif Nyberg, här med dottern Louise.
Bild 1/2"Det är jättejobbigt att någon annan handlar med vår mark och fruktansvärt att leva med den här ovissheten", säger Leif Nyberg, här med dottern Louise. FOTO: Ann Lindén
Mitt i betesmarken på Grana gård utanför Vallentuna, ett par mil norr om Stockholm, planeras den nya dragningen av väg 268. Louise Nyberg är fjärde generationen som vuxit upp på gården.
Bild 2/2Mitt i betesmarken på Grana gård utanför Vallentuna, ett par mil norr om Stockholm, planeras den nya dragningen av väg 268. Louise Nyberg är fjärde generationen som vuxit upp på gården. FOTO: Ann Lindén

Sedan ett par år har Trafikverket planerat för en ny vägdragning av väg 268 mellan Vallentuna och Upplands Väsby utanför Stockholm. Enligt verket måste vägen ses över på grund av bristande framkomlighet och trafiksäkerhet.

Nu lutar det åt att en ny vägsträcka på fyra kilometer ska dras mitt över familjen Nybergs betesmark.

– Vi måste ta ställning till huruvida vi kan fortsätta vår verksamhet om den här vägen blir verklighet, säger Louise Nyberg, fjärde generationen på Grana gård.

Före detta mjölkgård

Tidigare drevs där mjölkproduktion, men i dag har man en större hästverksamhet. Leif Nyberg är glad över döttrarnas vilja att ta över gården och de har tillsammans arbetat för en hållbar verksamhet. Nu hotas familjens leverne då Trafikverket utvärderar en ny väg över deras betesmark.

– Trafikverket väger det allmänna intresset mot den enskildes, därför är det väldigt viktigt att man är aktiv under samrådsperioden och så konkret som möjligt förklarar hur ens verksamhet kan komma att påverkas, säger Björn Galant, äganderättsexpert på LRF.

Svårt få gehör

Men det är svårt att göra sin röst hörd, menar Louise Nyberg.

– De som påverkas av vägdragningen är så få att det är svårt att ta plats under de möten som hålls. Man känner sig så liten och maktlös, säger hon.

Vid midsommar gick remisstiden för ärendet ut och under hösten ska Trafikverket presentera sitt förslag om förändrad infrastruktur för Länsstyrelsen.

– När man tänker på hur närmiljön kan förändras inser man vad landskapet betyder – hur det har präglat en sedan man var barn. Det är jättejobbigt att någon annan handlar med vår mark och fruktansvärt att leva i den här ovissheten. Man blir helt knäckt, det tar så mycket energi, säger Leif Nyberg.

 

LÄS MER: "Ta hjälp, det är svårt att klara på egen hand"

Relaterade artiklar

Till toppen