Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 17 september

Oatly-debatten rasar vidare

Kritiken mot Oatlys Spola mjölken-kampanj fortsätter. Nu ger bland annat riksbekante mathistorikern Edward Blom och centerpartisten Helena Lindahl (C) varsin känga till företaget.

 Debatten om Oatlys Spola mjölken-kampanj fortsätter. Bland de hårdaste kritikerna återfinns Edward Blom och centerpartisten Helena Lindahl.
Debatten om Oatlys Spola mjölken-kampanj fortsätter. Bland de hårdaste kritikerna återfinns Edward Blom och centerpartisten Helena Lindahl. FOTO: Peter Wixtröm / Pressbild

På sin Instagramsida skriver gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom följande: ”Det vore verkligen mer hedervärt att tala om hur bra den egna produkten är istället för att göra antireklam mot andra tillverkares produkt. Fast, nu glömde jag, det är ju mjölksurrogat av havre de gör reklam för och det smakar ju miserabelt…”.

”Det är fult.”

Till Aftonbladet säger Blom också att han inte köper Oatlys påstådda klimatengagemang.

– Det är knappast ett glas mjölk som avgör hur klimatet blir eller inte, då kunde man lika gärna dra ner på egentligen allting annat: mobiltelefoner, kläder och prylsamhället, det finns hur mycket som helst. Att just mjölken ska hängas ut som ändå är en väldigt viktig del i vår kulturhistoria – det är nödvändigt för våra öppna landskap att vi har kor – tycker jag är väldigt tråkigt. Det är fult.

Är bara kommersialism

Han kritiserar även att Oatly delvis ägs av kinesiska staten, genom det statliga bolaget China Resources.

– Tror du att kinesiska staten gör det här för att rädda miljön? De har de värsta utsläppen i hela världen. Det handlar om att dra in pengar, det här är bara ren kommersialism, säger han till tidningen.

Oatly är en posör

Helena Lindahl, C, Västerbotten, skriver på sin Facebook-sida att Oatly bara vill ha uppmärksamhet för sin produkt:

”Att företag vill påverka och har en samhällsagenda är i sak välkommet, men Oatlys engagemang i miljö- och klimatfrågan är helt uppenbart spelat när man ger sig på svenska bönder istället för att försöka påverka sin egen storägare i rätt riktning. Fast det är klart: Det är ju alltid enklare att sparka nedåt och slicka uppåt. Oatly är helt enkelt bara en uppmärksamhetstörstande posör.”

LÄS MER: Havrebönder kritiska till Oatlys utmanande kampanj

Ovärdig kampanj

Henrik Hall, handläggare på Kristdemokraternas riksdagskansli, skräder inte orden i sin text på ledarplats i Norrköpings tidningar:

”Att basera hela sin marknadsföringsstrategi på negativa kampanjer är ovärdigt. Att de dessutom kampanjar aggressivt mot just svenska mjölkbönder gör det hela extra osmakligt. Det är inte ett ansiktslöst, internationellt konglomerat de försöker slå ut. Det är mannen på traktorn som plöjer åkern bredvid landsvägen. Det är kvinnan som själv förlöst den mjölkko hon kliver upp innan solen för att mjölka.”

LÄS MER: Spannmålsodlarna: ”Inget fel på havren, men ge fan i mjölken”

Hållbarhetsargument som skaver

Politiske redaktören Edvard Hollertz på Svenska Nyhetsbyrån, som förser 25 borgerliga ledarsidor runt om i landet med opinionsmaterial, bland dem Borås Tidning, menar att Oatly har tagit över fulreklamens stafettpinne:

”Det är nu de hållbarhetsargument som Oatly och en del andra använder börjar skava. Att välja bort produkter av svensk mjölk är nödvändigtvis inte det mest medvetna valet. En annan trist sak med den oförsonliga retoriken kring mjölken är att det framställs som att det skulle finnas en konflikt mellan mjölkbönder och lantbrukare som odlar havre. I själva verket är växtodlingen beroende av att det finns djur, som kan äta en del av det som odlas på åkrarna och ge gödsel. Återigen handlar det om ett snillrikt samspel.

Men i landet havredryck verkar det inte finnas särskilt mycket nyanser. Eller vilja till samtal. Spola fulreklamen. Och återvänd till landet mellanmjölk.”

Oatlys försvar: klimatvänlig mjölk räcker inte

Linda Nordgren, kommunikationschef hos Oatly, svarar så här på kritiken:

– Kampanjen är inte en attack mot svenska bönder, lika lite som ”Spola Kröken” var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett i längden ohållbart konsumtionsbeteende och de beteendeförändringar vi behöver göra för klimatet. Vi vet att svensk mjölk är bland den mest klimatvänliga i världen, men det räcker ändå inte. Omställningen från animaliebaserade till växtbaserade livsmedel är lika nödvändig som akut, det visar forskningen.

Ingen styrning från Oatlys ägare

– En annan av frågorna som lyfts handlar om våra ägare. Transparens är oerhört viktigt för oss och vi hade aldrig varit i den position vi är idag utan nuvarande ägarstruktur. Vi kan inte styra över deras övriga investeringar, lika lite lägger de sig i vad eller hur vi kommunicerar. Är det då oetiskt och dubbelmoral att ändå prata hållbarhet på grund av dem? Nej. Då hade det inte funnits många företag i världen som kunnat driva hållbarhetsfrågan, och hur mycket hade vårt samhälle förändrats då?, avslutar Linda Nordgren.

LÄS MER: Oatlys nya kampanj: Spola mjölkenLÄS MER: Oatly: Konsumenterna vill ha växtbaserat

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen