Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 19 november 2015

Oatly förlorade i Marknadsdomstolen

Marknadsdomstolen "förbjuder Oatly AB vid vite av två miljoner kronor" att vid marknadsföring av havrebaserade livsmedel använda formuleringar som "ger intryck av att mjölkprodukter, till skillnad från havrebaserade livsmedel, är dåliga för människor eller inte passar för människor", skriver marknadsdomstolen i sin dom. Domstolsförhandlingen ägde rum i Stockholm under två dagar i oktober och var kulmen på den mer än ett år långa processen. Det är LRF Mjölk som via föreningen Svensk Mjölk har stämt Oatly. Lantbruk.com återkommer med fylligare rapport.

FOTO: Pressbild

Domstolsförhandlingen ägde rum i Stockholm under två dagar i oktober och var kulmen på den mer än ett år långa processen.

Det är LRF Mjölk som via föreningen Svensk Mjölk har stämt Oatly för vissa påståenden i sin marknadsföring.

Vilseledande

Företaget Oatly har använt formuleringar som ”No milk, No badness och ”It´s like milk but made for humans”. 

Oatly har enligt domen varit vilseledande i sin marknadsföring och brutit mot god marknadsföringssed.

Rättegångskostnader

Oatly får inte skapa intryck av att mjölkprodukter skulle vara dåliga för människor eller innehålla onödiga ingredienser slår domstolen fast.

Om Oatly fortsätter utdöms vite på två miljoner kronor. Oatly är skyldiga att betala Svensk Mjölks rättegångskostnader med 1 259 800 kronor, skriver ATL.nu.

Domen i marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Oatlys vd Toni Petersson kommenterar domen på bolagets hemsida.

”Man kan väl säga att vi åkte på en brakförlust”, säger Toni Petersson i en kommentar på bolagets hemsida.

Han skriver även att kampen för växtbaserade livsmedel inte är över.

”Men tro inte det tar slut här. Det går inte att mota den ökande efterfrågan på växtbaserade livsmedel med hjälp av advokater. Och vi kommer aldrig att sluta slåss för det vi tror på”, skriver Toni Petersson på Oatly.com

Relaterade artiklar

Till toppen