Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 22 mars

Oatly hånar mjölken i London-reklam

Havredrycksföretaget Oatly har dragit i gång en provokativ reklamkampanj på husväggar i centrala London. Budskapet är att välja havredryck i stället för mjölk och därmed minska klimatpåverkan.

 Oatlys nya kampanj använder sig av sloganen "Ditch milk" och lanseras i samband med London Coffee Festival.
Oatlys nya kampanj använder sig av sloganen "Ditch milk" och lanseras i samband med London Coffee Festival. FOTO: Pressbild/Oatly

Havredrycksföretaget har sedan 2015 inte ägnat sig åt liknande marknadsföring i Sverige då de förlorade en rättstvist med LRF Mjölk, men de fortsätter med utmanande reklamkampanjer i andra länder.

Reklam i graffitistil

Oatly körde i oktober i fjol en kampanj med devisen ”It’s like milk but made for humans” i London. Nu är de i gång igen, denna gång med graffitiliknande väggmålningar spridda över stadsdelen Shoreditch, skriver tidningen The Grocer.

Lansering inför kaffefestival

Den nya kampanjen använder sig nu istället av sloganen ”Ditch milk” och lanseras i samband med London Coffee Festival. Kampanjen kommer även att spridas på reklamplats i flera engelska tidningar.

– Vårt budskap till besökarna på London Coffee Festival, och till alla andra som är intresserade av framtiden, är enkel: välj havredryck i stället för mjölk och rädda planeten, säger Oatlys creative director Michael Lee till The Grocer.

LÄS MER: Oatlys VD om reklamen och kaxighetenLÄS MER: Oatly förlorade i Marknadsdomstolen

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen