Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 31 oktober 2019

Oatlys förlust över 100 miljoner

Oatlys årsredovisning för 2018 visar en förlust om drygt 108 miljoner, vilket är en kraftig ökning jämfört med året innan.

FOTO: Oatly

Stora investeringar på nya marknader som USA och Kina ligger bakom förlusterna enligt havrekoncernen.

”Resultatet ligger helt i linje med plan”, skriver man i sin förvaltningsberättelse.

2018 beskrivs inte som ett förlustår, utan i mycket positiva ordalag med stark försäljningsutveckling i Storbritannien, Tyskland, Norden och Nederländerna.

Största marknaden är fortfarande Sverige följt av Europa.

Man framhåller också en omfattande nylansering i sortimentet som totalt stått för ungefär 17 procent av den totala årsomsättningen.

Under 2018 och 2019 har man satsat på utbyggnad i Landskrona och nya fabriker i USA samt i Nederländerna och Oatly har inga planer på att slå av på takten.

Nettoomsättningen har i det närmaste fördubblats på två år, från 475 miljoner 2016, till 874 miljoner 2018.

LÄS MER: Oatlys kampanj fick icakunder att köpa mer mjölkLÄS MER: Lång resa för att nå matlandet Sverige

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen