Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 12 november 2014

Oatlys försäljning av havredryck ökar

Mjölkbråket mellan LRF Mjölk och Oatly gynnar Oatly. Det visar siffror från Axfood som pekar på en rejäl försäljningsökning av havredryck.

Mjölkbråket mellan LRF Mjölk och Oatly är inte avgjort än. Fortfarande väntas beslut från marknadsdomstolen om Oatly får marknadsföra sin havredryck med uttryck som "wow no cow" (wow, ingen ko). Men företaget har ändå vunnit mycket på striden. Siffror från Axfood visar att försäljningen av havredrycken ökade med 15-20 procent två veckor efter LRF Mjölks stämning, jämfört med före stämningen, rapporterar SVT.

– Det ser ut som att Oatly fått gratis PR på kuppen. Det är alltid lättare att öka med en relativt liten produkt, men Oatly ökar försäljningstakten i en redan stark utveckling, säger Axfoods presschef Ingmar Kroon till SVT.

Oatlys havredryck har ökat sin försäljning även hos Coop. Enligt kommunikationschefen Kristofer Myrevik har försäljningen ökat med över 20 procent i år. Däremot har en tidigare ökning för sojadryck stannat av. Troligen till förmån för dels havredryck men också andra vegetabiliska alternativ, meddelar Coop. De vegetariska alternativen motsvarar 3,5 procent av försäljningen av vanlig mjölk inom Coop.

Försäljningen av Oatlys havredrycker har ökat med sju procent under ett par veckor, säger Ola Fernvall på Ica. Något han menar kan vara en tillfällig ökning i ett redan växande dryckessortiment.
Han säger om havredryckerna att "de är en snabbt växande kategori" som även tog marknad före den debatt som följt på LRF Mjölks stämningsansökan mot Oatly. Enligt Ica kan ökningen från i somras drivits av ökad tv-reklam, nya förpackningar och butikskampanjer.

Oatly som företag har också vuxit. På 10 år har nettoomsättningen ökat med drygt 250 procent och 2005 hade bolaget 14 anställda, förra året var de 58, enligt SVT.

Relaterade artiklar

Till toppen