Oatlys nya kampanj: Spola mjölken
I våras drog havredrycksföretaget i gång en provokativ reklamkampanj på husväggar i centrala London. Nu är det Sveriges tur.
Budskapet är att den som väljer havredryck minskar klimatpåverkan med 75 procent jämfört med att dricka mjölk. Bland annat har man tapetserat husväggar i centrala Stockholm, liksom centralstationen, med affischer med sloganen ”Spola mjölken”.
Granskad analysmodell
Enligt företagets hemsida har beräkningarna gjorts av ett företag som heter Carbon Cloud, vars modell baseras på tjugo års forskning och har blivit granskad i samband med en lång rad vetenskapliga publiceringar. Den har använts av svenska Naturvårdsverket och i samarbeten med bland annat Princeton University och Potsdam Institute for Climate Impact Research.
Havremjölk ger lägre utsläpp
Resultatet utgår från en analys av de olika stegen från gård till butik. Carbon Clouds beräkningar visar att svensk mellanmjölk ger upphov till totalt 1,06 CO2e/liter, medan svenska Oatly Original Ambient genererar totalt 0,27 CO2e/liter. Det skulle innebära att havredryckens växthusgasutsläpp är 75 procent lägre än komjölkens.
LÄS MER: Oatlys VD om reklamen och kaxighetenLÄS MER: Oatly hånar mjölken i London-reklam
FAKTA: Det här är koldioxidekvivalenter (CO2e).
Ett mått på utsläpp av växthusgaser som tar hänsyn till att olika sådana gaser har olika förmåga att bidra till växthuseffekten och global uppvärmning.
Genom att uttrycka växthusgasutsläpp i koldioxidekvivalenter kan man jämföra de enskilda gasernas bidrag till växthuseffekten, det vill säga gasernas påverkan till hur mycket koldioxid som skulle orsaka samma växthuseffekt.
Kommentarer
Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.