Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 26 oktober 2017

Oatlys VD om reklamen och kaxigheten

Säkert är det några tittare som drabbas av en pulshöjning när de se Oatlys senaste reklamfilmer. Land Lantbruk har frågat Oatlys VD varför de är så kaxiga.

 Oatlys vd, Toni Petersson.
Oatlys vd, Toni Petersson. FOTO: Fredrik Nilsson/Oatly

Oatlys reklamfilmer som har rullat på reklam-tv under den senaste månaden väcker reaktioner.

För två år sedan förlorade Oatly mot Svensk mjölk i Marknadsdomstolen och förbjöds att använda delar av marknadsföringen som riktade sig mot mjölk.

Land Lantbruks Johan Sedenius har frågat Oatlys vd Toni Petersson varför Oatly håller fast vid den kaxiga tonen.

– Vi säger ingenting som Marknadsdomstolen förbjudit oss att säga. Det är viktigt att understryka. Sedan förstår vi att vi trampar på ömma tår när vi pratar om mjölk och att en del uppfattar det som kaxigt. Men komjölken innehar en särställning som norm i det svenska samhället och det är ett missförhållande vi måste rätta till, vilket såklart är svårt att göra utan att förhålla sig till just mjölk, säger Toni Petersson.

Liksom under 2015 väcker Oatlys marknadsföring stor upprördhet i sociala medier. ”Oatly hatar lantbruket”, säger en röst. En annan tycker att Lantmännen ska sluta att sälja havre till Oatly. Hur ser du på kritiken?

– Vi är självklart inte motståndare till lantbruket – tvärtom! Vi gör produkter av svensk havre och vi ser att det finns en fantastisk potential i utvecklingen av fler svenska grödor. Efterfrågan på vegetabiliska livsmedel ökar starkt, och här kan svenska bönder ta en ledande position även som exportörer. En omställning till växtbaserad produktion och konsumtion är dessutom nödvändig för att möta de folkhälso- och klimatutmaningar vi står inför.

Är Oatly en fiende till svensk mjölkproduktion?

– Det är inte första gången vi får den frågan. Detta är en tacksam bild för media att måla upp, men Oatly har inte startat något så kallat mjölkkrig. Vad vi däremot gjort är att visa att det finns smarta alternativ och ett stort behov av att ställa om. Jag är också övertygad om att finns en spännande framtid för fler innovationer inom växtbaserade svenska grödor, säger Toni Petersson.

Tvisten med Svensk mjölk belastade Oatly med cirka fem miljoner kronor i rättegångskostnader. Samtidigt gav uppmärksamheten under den långa processen skjuts åt försäljningen. Räknar du med motsvarande positiv effekt den här gången?

– Du får det att låta som att vi tar en kalkylerad risk för att uppnå en kommunikativ effekt. Så tänkte vi inte då och så tänker vi inte nu. Jag hade gärna sluppit att betala de där pengarna, säger han.

I Oatlys senaste kampanj tar ni strid mot skolmjölken. Vad vill ni uppnå?

– Alltfler unga människor väljer växtbaserad mat och dryck för hälsans och planetens skull. Vi tycker att det borde vara självklart att eleverna ska kunna välja växtbaserad dryck också i skolan utan att behöva uppvisa ett intyg. Den svenska skolan ska vara jämlik, men det är den inte i detta avseende.

– Vi synliggör skolmjölksstödet som ett exempel på hur komjölk cementeras som norm, vilket också är det uttalade syftet med stödet. Ett stöd som dessutom motverkar de globala klimatmålen, säger han.

Vilka drycker anser du att skolbarnen ska serveras?

– Det är inte upp till mig att svara på. Det ska skolorna få bestämma. Men jag tycker barnen ska kunna välja växtbaserade drycker istället för komjölk utan intyg.

Mjölk är nyttigt, är ett av argumenten från dem som försvarar dess plats i skolmatsalarna. Håller du med om det?

– Komjölk innehåller mycket näring, absolut. Men det finns det andra drycker som gör också. Vegetabiliska drycker som är betydligt bättre för både hälsan och klimatet. Havredryck ger till exempel 80 procent mindre klimatpåverkan än komjölk och innehåller dessutom omättade fetter samt fibrer, vilket vi generellt sett får i oss för lite av.

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen