laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 12 november 2015

Öppet brev: "Vargen gynnas framför andra arter"

Vargen som art gynnas framför ett stort antal andra skyddsvärda arter när myndigheterna agerar i vargfrågan. Det menar den skånske fårägaren Peter Larsson som skrivit ett öppet brev till Länsstyrelsen i Stockholm.

Fårpå grönbete.
Fårpå grönbete. FOTO: Einar de Wit

Länsstyrelsen i Stockholm har polisanmält Molstabergs gård, eftersom länsstyrelsen anser att man inte gjort tillräckligt för att skydda gårdens får mot vargangrepp.

Ilsknade till

Det här har fått Peter Larsson, fårägare i Skåne och författare till flera böcker om djur och natur, att ilskna till.

I ett öppet brev till länsstyrelsens avdelningschef, som nu delas friskt på sociala medier, skriver han:

Lägga ner?

”Likt många andra lammproducenter i Sverige brottas säkerligen ägarna till Molstaberg just nu med frågan: Skall vi lägga ner verksamheten direkt och plantera igen eller plöja upp våra betesmarker, eller skall vi härda ut ytterligare ett tag och hoppas på att våra myndigheter tar sitt förnuft till fånga?”.

Peter Larsson menar att fårnäringen har stora positiva effekter på den biologiska mångfalden och att myndigheterna borde ta hänsyn till det när man tar beslut om rovdjur. Till exempel finns flera rödlistade arter i Molstabergs hagmarker.

Farsartat

– Det blir lite farsartat när de polisanmäler en gård som är ekologisk och gör allt rätt, säger Peter Larsson till lantbruk.com.

– Man kan förlora 200 rödlistade arter på grund av en art – vargen, säger han.

Minskat förtroende

Länsttyrelsens polisanmälan riskerar dessutom att rasera förtroendet för myndigheten.

– Som djurägare måste man har förtroende för sin länsstyrelse som har så viktiga funktioner för oss lantbrukare, säger Peter Larsson.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga nyheter Gratis