Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 30 augusti 2019

Oro för prispress på ägg efter storaffär

Äggbranschen står inför en strukturomvandling när Sveriges största äggproducent CA Cedergren lämnar nuvarande samarbetspartnern Kronägg för Dava Foods vid årsskiftet. I spåren av affären finns risk för ett växande överskott på ägg och prispress för de mindre producenterna.

 Håkan Persson VD på Dava Foods.
Håkan Persson VD på Dava Foods. FOTO: Göran Berglund

När CA Cedergren byter samarbetspartner efter sju år blir packeriet Dava Foods marknadsledare med närmare 50 procent av marknaden för ägg från frigående inomhushöns och tar förstaplatsen från Kronägg. Flera mindre producenter befarar att det kan komma att leda till turbulens och pressade priser.

Cedergren är i dag Sveriges största äggproducent med 1,4 miljoner hönsplatser och en produktion på cirka 27 000 ton ägg per år.

– Vi har ungefär lika mycket ägg genom våra producenter så vi kommer i praktiken att fördubbla volymen, säger Håkan Persson, vd på Dava Foods.

Bygger ut

Enligt avtalet ska Dava marknadsföra och sälja den volym som Cedergren producerar både på den svenska och på den utländska marknaden.

Cedergren har kontinuerligt ökat antalet hönsplatser de senaste åren och förväntas fortsätta utbyggnaden. Samtidigt rustar den tidigare samarbetspartnern Kronägg för att försvara sin position på marknaden genom att knyta till sig nya äggproducenter men också genom att locka befintliga producenter att expandera och bygga ut sina anläggningar.

 Bengt Göran Andersson, vice vd för Kronägg.
Bengt Göran Andersson, vice vd för Kronägg. FOTO: Per Sjöborg

Fler producenter

Bengt Göran Andersson, vice vd på Kronägg, räknar med att försäljning ska förbli oförändrad efter årsskiftet när avtalet med Cedergren sägs upp.

– Leveranserna är inte hotade. Vi räknar med att kunderna ska fortsätta få sina ägg fast från många olika producenter och inte bara en enda. Cedergren var den största leverantören men sedan har vi 26 andra, säger han.

Överskott pressar priset

Många bedömare räknar samtidigt med att det redan finns ett överskott av ägg i Sverige på cirka 15 procent. Ett överskott som redan bidrar till att pressa priset för mindre äggproducenter och nu kan förväntas öka ytterligare.

”Fler affärer”

Till skillnad från flera mindre producenter ser Håkan Persson inte att Davas samarbete med Cedergren riskerar att påverka balansen i marknaden.

– Överskottet kommer att bestå. Det är samma mängd ägg som tidigare. Med den produktion Cedergren har ser vi möjlighet att göra fler affärer både i Sverige och utomlands, säger han.

Oro bland producenter

De mindre äggproducenterna är också oroliga för att den nya situationen på äggmarknaden med en ny huvudaktör kommer att leda till ökad turbulens. Något som kan leda till att packeriledet sänker ersättningen.

– Det vet vi inte. Det hänger på vad andra aktörer och vi själva gör. Nu handlar det om hur de olika aktörerna väljer att positionera sig och vilken strategi man vill ha, säger Håkan Persson.

Clas Cedergren, varför byter ni partner?

– Vi har haft bra samtal med Dava Foods och tycker att vi har en samsyn om potentialen att öka försäljningen av ägg till dagligvaruhandeln och att gemensamt utveckla våra produkter, skalägg och flytande produkter, inom Norden.

Mindre producenter är oroliga för samarbetet kommer att leda till turbulens på marknaden?

– Det är klart att det blir en turbulent period initialt men på sikt är min absoluta övertygelse att det här främjar svensk äggmarknad. Vi vill ju utveckla äggförsäljningen i Sverige.

Branschen uppskattar att det finns ett överskott av ägg i dag. Skulle det kunna placeras i konsumentledet?

– Ja, det menar jag absolut. Jag ser inga som helst problem med att dagens överskott på 10-15 procent skulle kunna placeras hos konsumenter i Norden.

Cedergren har stegvis ökat sin produktion. Kommer expansionen att fortsätta?

– Det hoppas jag verkligen, men det får framtiden och marknaden utvisa. Vi vill ju framförallt se ett mönster där konsumtionen av ägg stiger på den svenska och nordiska marknaden.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen