Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 6 juni

Så håller Danmark rent hus mot afrikanska svinpesten

PADBORG, DANMARK

I tvätthallarna vid gränsen pågår en ständig jakt efter minsta smuts på de djurtransporter som årligen kör in i landet och som ska transportera 15 miljoner danska grisar utomlands. Allt för att hålla den afrikanska svinpesten på avstånd.

 Leif Jørgensen och Asger Kjær Nielsen från Seges diskuterar det dagsaktuella läget med Christian Christiansen, ägare till Mega Wash i Padborg. Kartan över afrikanska svinpestens utbredning hålls ständigt uppdaterad.
Leif Jørgensen och Asger Kjær Nielsen från Seges diskuterar det dagsaktuella läget med Christian Christiansen, ägare till Mega Wash i Padborg. Kartan över afrikanska svinpestens utbredning hålls ständigt uppdaterad. FOTO: Göran Berglund

Dygnet runt rullar lastbilarna in i någon av de tre tvätthallar som måste passeras när djurtransporter ska åka in i Danmark för att hämta grisar. Verksamheten har pågått i snart tio år och är ett led i att slippa oönskade smittor, i synnerhet den afrikanska svinpesten.

Nästan dygnet runt

– Det tar fart vid femtiden på eftermiddagen och fortsätter till några timmar efter midnatt. Sedan lugnar det ned sig lite innan vi får fler bilar runt klockan nio på morgonen, berättar Christian Christiansen, ägare till tvätthallen Mega Wash.

 Nedräkning har börjat. Efter avslutad tvätt måste transportfordonet vänta i tio minuter innan det får lämna tvätthallen så att desinficeringen hinner verka.
Nedräkning har börjat. Efter avslutad tvätt måste transportfordonet vänta i tio minuter innan det får lämna tvätthallen så att desinficeringen hinner verka. FOTO: Göran Berglund

Exporterar hälften

Danmark exporterar ungefär hälften av de cirka 30 miljoner grisar som föds i landet. De väger oftast runt 30 kilo när de transporteras till uppfödare i framför allt Tyskland, Polen och Nederländerna. Åkerierna och chaufförerna hör hemma i en mängd länder, främst i Östeuropa.

 Jens Schünemann arbetar som chaufför åt ett tysk djurtransportföretag och åker till Danmark två–tre gånger i veckan. Här han fått grönt certifikat vilket ger honom rätt att åka direkt till en dansk grisgård och lasta.
Jens Schünemann arbetar som chaufför åt ett tysk djurtransportföretag och åker till Danmark två–tre gånger i veckan. Här han fått grönt certifikat vilket ger honom rätt att åka direkt till en dansk grisgård och lasta. FOTO: Göran Berglund

Smutsiga bilar avvisar

Enligt EU-lagstiftningen måste en djurtransport rengöras direkt efter utförd leverans. Det betyder att de fordon som kommer till tvätthallarna vid gränsen för det ovana ögat ser ut att vara helt rena. Om någon synlig smuts upptäckas avvisas bilarna och chaufförerna får åka tillbaka och göra om tvätten.

 På tvätthallen går det att köpa danskt sågspån till självkostnadspris. Eget strö får inte tas med in i landet.
På tvätthallen går det att köpa danskt sågspån till självkostnadspris. Eget strö får inte tas med in i landet. FOTO: Göran Berglund

– I nuläget avvisar vi 6–7 procent. Lås och ventilation är typiska ställen där rengöringen kan vara bristfällig. Ofta handlar det om chaufförer som inte åker så ofta till Danmark och som inte är vana vid rutinerna, säger Asger Kjær Nielsen, kvalitetschef på Seges som administrerar verksamheten.

Tre hallar tvättar 28 000 djurtransporter

Det finns tre tvätthallar i Danmark som är godkända för att ta emot utländska djurtransporter. Två ligger i Padborg vid den tyska landgränsen och en i Nakskov på Lolland dit färjorna från Tyskland ankommer.

Tvätthallarna är privatägda och har avtal med Seges, en del av lantbrukarorganisationen Landbrug & Fødevarer.

Under förra året tvättades 28 000 djurtransporter till en kostnad av 21 miljoner danska kronor. Lantbrukare som exporterar smågrisar står för 60 procent av finansieringen medan slaktgrisproducenter och smågrisproducenter som inte exporterar står för vardera 20 procent.

97 procent av alla djurtransporter som lämnar Danmark fraktar grisar. En djurtransport för grisar är normalt indelad i fyra eller fem våningar och rymmer runt 500 grisar på 30 kilo.

Om afrikansk svinpest bryter ut i Tyskland kommer den danska staten att ta över ansvaret för att djurtransporterna tvättas.

Får poäng

Seges har den senaste tiden anställt fyra kontrollanter som ska hjälpa tvätthallarnas personal att efterleva de tuffa kraven och minska risken för att det uppstår en slentrian. Varje vecka tas prover från bilarna som odlas för att fastställa eventuell förekomst av tarmbakterier.

– Utifrån proverna lämnar vi varje månad en rapport där tvätthallarna får plus- eller minuspoäng beroende på resultaten, berättar Asger Kjær Nielsen.

 René Dixen, medarbetare på Mega Wash, kontrollerar statusen på en djurtransport med hjälp av ficklampa.
René Dixen, medarbetare på Mega Wash, kontrollerar statusen på en djurtransport med hjälp av ficklampa. FOTO: Göran Berglund

Desinfektion ute och inne

Att passera tvätthallen tar normalt 50 minuter i anspråk. Efter en inspektion där kontrollanten lyser med ficklampa i mörka utrymmen sker en utvändig tvätt innan det avslutas med både utvändig och invändig desinfektion. Djurtransporten måste sedan vänta i tio minuter innan den får lämna hallen så att desinficeringen har hunnit få full verkan.

Medvetna om riskerna

– Vi tittar även i utrymmen där chauffören kan tänkas förvara till exempel stövlar och annat som kan överföra smitta. De som kör gristransporterna är normalt medvetna om riskerna, menar Leif Jørgensen, chef för Seges kontrollanter.

 Rengöringen av djurtransporter syftar framför allt till att hålla den afrikanska svinpesten borta från landet och administreras av Seges, en del av bondeorganisationen Landbrug & Fødevarer.
Rengöringen av djurtransporter syftar framför allt till att hålla den afrikanska svinpesten borta från landet och administreras av Seges, en del av bondeorganisationen Landbrug & Fødevarer. FOTO: Göran Berglund

Tvättningen är en del i att uppfylla certifieringen Danish som löper genom hela den danska grisbranschen. Den är i praktiken obligatorisk för den som vill handla grisar i Danmark. Det är också branschen som med motsvarande nästan 30 miljoner svenska kronor per år bekostar tvätthallarnas verksamhet.

”Kan rutinerna”

Det är en tysk djurtransport som är först ut ur tvätthallen under Land Lantbruks besök. Chauffören Jens Schünemann håller glatt upp det gröna certifikatet som innebär att han kan åka raka vägen till grisgården.

– Jag hämtar i Danmark två–tre gånger i veckan och kan rutinerna vid det här laget. Jag tycker att det fungerar bra, säger Jens Schünemann.

 Djurtransporten ska vara rengjord inuti när den kommer till tvätthallen. Personalen tvättar bilarna utvändigt samt desinficerar dem både invändigt och utvändigt.
Djurtransporten ska vara rengjord inuti när den kommer till tvätthallen. Personalen tvättar bilarna utvändigt samt desinficerar dem både invändigt och utvändigt. FOTO: Göran Berglund

Tvätten kan kontrolleras

Den enskilde grisuppfödaren i Danmark kan genom appen tjekvogn.dk i sin telefon snabbt kontrollera att transportbilen som kommer till gården har varit i tvätthallen och om den eventuellt skulle vara belagd med karantän. Alla uppgifter finns lagrade i vad som kallas vaskedatabasen som i sin tur samkörs med en databas med information om alla gristransporter, även dem inom landet.

– Vi har personal som jobbar heltid med databaserna. När fel upptäcks handlar det tack och lov oftast om att någon siffra eller bokstav är felaktigt inskriven, säger Asger Kjær Nielsen.

 Djurtransporter som ska in i Danmark måste tvättas och desinficeras i någon av de tre tvätthallarna för att uppfylla Danish Standard.
Djurtransporter som ska in i Danmark måste tvättas och desinficeras i någon av de tre tvätthallarna för att uppfylla Danish Standard. FOTO: Göran Berglund

Kraftiga böter

Transportföretag vars chaufförer lämnat oriktiga uppgifter riskerade tidigare kraftiga böter. Nu har Seges övergått till dialogmöten med ansvarig chef på företaget.

– Vi höll väl 15–20 sådana möten förra året och de fungerar bättre än vad jag hade förväntat mig. Företagen lär av oss och vi får nyttig information av dem, anser Asger Kjær Nielsen.

Risken är uppenbar att tvätthallarna är här för att stanna.

– De kommer att finnas kvar så länge vi har afrikansk svinpest eller smittrisk av något annat slag i Europa, fastslår Asger Kjær Nielsen.

 Transportfordon som kommer från ASF-drabbad zon beläggs med svart certifikat och sju dygns karantän medan de som varit buffertzonerna beläggs med rött certifikat och 48 timmars karantän.
Transportfordon som kommer från ASF-drabbad zon beläggs med svart certifikat och sju dygns karantän medan de som varit buffertzonerna beläggs med rött certifikat och 48 timmars karantän. FOTO: Göran Berglund

Svart certifikat = 7 dagars karantän

Djurtransporter som varit i de områden som är smittade av afrikansk svinpest får svart certifikat och beläggs med sju dagars karantän innan de får hämta grisar. De måste också köras direkt till ett utpekat samlingsställe.

Det finns även en buffertzon, som bland annat omfattar hela Italien och Finland, som ger rött certifikat och 48 timmars karantän.

Chaufförerna förväntas överföra GPS-data som kan styrka var bilen har befunnit sig de sju senaste dygnen. Den som inte lämnar uppgifterna får automatiskt svart certifikat vilket kostar åkerierna stora pengar i ställtid.

Relaterade artiklar

Till toppen