Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 14 mars

Sämre försäljning av svenskproducerat

Livsmedelsföretagen tappade försäljning av svenskproducerat på hemmamarknaden förra året, för första gången på nio år.

 Livsmedelsförsäljningen av svenskproducerat minskade förra året.
Livsmedelsförsäljningen av svenskproducerat minskade förra året. FOTO: Ann Lindén

Trots att Sverige befinner sig i en högkonjunktur och trots att exporten ökade så minskade livsmedelsförsäljningen på hemmaplan det sista kvartalet förra året, skriver Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.

Det gör kvartalet till det svagaste på nio år.

”Kan spekulera i varför”

– På en allmänt svag dagligvarumarknad tappade det svenskproducerade marknadsandelar till förmån för det importerade. Samtidigt är svenska hushåll återhållsamma i sina inköp av mat och dryck, något man märkte också i restaurangsektorn där man under fjolåret hade en förhållandevis försiktig tillväxt. Vad den här försiktigheten beror på kan man endast spekulera i, men det är åtminstone inte köputrymmet som begränsar hushållen just nu, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Negativt helår

Det fjärde kvartalet är det viktigaste på hela året, sett till volym, och det dåliga resultatet bidrog starkt till ett negativt resultat för hela året. Försäljningsutvecklingen för hela 2017 hade en mycket försiktig volymökning på hemmamarknaden, trots den starka svenska ekonomin.

Konsumenternas önskan om svenskproducerade och högkvalitativa varor är fortfarande stark men verkade tappa något förra året. Andelen producenter som angav lokalproducerat som den hetaste trenden sjönk från 39 procent 2016 till 17 procent 2017.

Grönt trendar

Vegetariska alternativ meddelade en dryg fjärdedel av företagen var den hetaste konsumenttrenden förra året – året innan ansåg bara 7 procent samma sak. 22 procent pekade ut hälsosamma alternativ som den hetaste trenden.

– Den ”gröna tråden” framgår klart när man ser hur starka konsumenternas preferenser är för vegetariska, ekologiska och hälsosamma produkter. Företagen har givetvis koll på detta och jag räknar med att vi under de kommande åren får se en kraftig ökning i utbudet av den här sortens produkter, säger Carl Eckerdal.

Exportvärdet ökade

Däremot ökade livsmedelsföretagens exportvärde betydligt mer än den gjorde under 2016, 7,4 procent för helåret och 6,4 procent under det fjärde kvartalet. Exporten till EU utgör 58 procent av totalen, och det viktigaste exportlandet är Norge, med en marknadsandel om nära 20 procent. Sveriges export av livsmedel går till 82 procent till länder i Europa.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen