Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 22 mars 2011

Scan satsar på rapsgris

Scans presenterade i veckan en palett av åtgärder för att vända den nedgående trenden för det svenska köttet. Den viktigaste är en gris uppfödd på raps.

Logotypen för grisen uppfödd på raps.
Logotypen för grisen uppfödd på raps.

– Den har många mervärden. Bättre mjukare smak och mindre mättat fett, säger Dennis Matsson, vd på Scan.
I Finland har rapsgrisen funnits i butik i två månader och säljer bra, enligt Scan. För Sveriges del ska konceptet nu testas på grisbönder i Skaraborgstrakten. Målet är att den ska finnas på marknaden någon gång under det första halvåret 2012.
– Vi letar nu efter 200 000 grisar och 70 000 stallplatser i Skaraborgstrakten säger Dennis Matsson.
Till grund för projektet ligger 4 års forskning i Finland att få fram rätt foder. Idag ägs konceptet av det finska foderföretaget Raiso. Rapsoljetillskottet i fodret sänker andelen mättat fett från 38 procent till 33 procent och innehåller omega 3.
– Så småningom ska vi hitta en svensk foderleverantör, säger Dennis Matsson.
Foderkostnaden kommer att max 5 procent dyrare, enligt Dennis Matsson, men konsumenten är, efter vad man sett i Finland, beredd att betala cirka 15-20 procent mer för grisens hälsoeffekter.
– Rapsgrisen är det största som hänt i branschen på 20 år, säger Dennis Matsson.
Scan berättade också att man återinför kravet på 100-procentigt gmo-frittfoder för gris från och med den 1 september.
– Det är mer eller mindre ett krav från handeln, säger Dennis Matsson.
På nötsidan presenterade Scan en kvalitetssatsning via de nya marel-slaktlinjerna som innebär att man kan spåra och sortera köttet på ras, fett, kön, ålder och klass.
– Vi kommer att kunna spåra köttet ned till gårdsnivå, säger Magnus Lindholm, affärsområdeschef.
Satsningen ska lanseras med namnet: Bra – Bättre – Bäst och syftet är att ge konsumenten ett bättre urval.
– Vi har sett att det finns en betalningsvilja för alla tre grupper, säger Magnus Lindholm.
Först ska det lanseras mot restaurangmarknaden och sedan mot dagligvaruhandeln våren 2012.

Relaterade artiklar

Till toppen