Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 3 april 2018

”Skira ska revolutionera spannmålshandeln”

Till sommaren ska Skira, som delägs av LRF Media, lansera en digital handelsplats för spannmål.

- Skira Handel ska revolutionera spannmålshandeln för både lantbrukare, inköpare och distributörer, säger Niklas Ericson, en av Skiras grundare.

 Joel Glemne och Niklas Ericson.
Joel Glemne och Niklas Ericson. FOTO: Skira

Enligt Skiras grundare Niklas Ericson och Joel Glemne ska de bygga Nordens motsvarighet till Farmers Business Network.

Affärsnätverket Farmers Business Network startade för fyra år sedan i USA med syfte att förenkla marknaden för jordbruksprodukter. I dag är 6 000 lantbrukare anslutna på den amerikanska marknaden och till sommaren ska den svenska motsvarigheten Skira Handel finnas på plats.

– Via vår digitala marknadsplats kan både köpare och säljare göra bättre och enklare affärer. Skira Handel är en handelsbörs för spannmål, där alla aktörer inom lantbrukssektorn enkelt kan jämföra och förhandla priser och få kontroll på leveranserna, säger Joel Glemne i ett pressmeddelande.

Läs även: Miljardinjektion ger växtkraft för farmarnätverk

Bidrar med data

På den digitala marknadsplatsen ska anslutna lantbrukare bidra med försäljningsdata och i gengäld får de anonymiserad köp- och säljstatistik tillbaka för att på så sätt få bättre underlag för sina affärer.

Sedan i höstas är LRF Media delägare i Skira. I samband med köpet kunde företagets grundare Niklas Ericson och Joel Glemne jobba heltid med att utveckla den nya handelsplatsen.

– Jag sa hejdå till Google, där jag bland annat arbetat med deras molntjänster, och Niklas lämnade spännande utmaningar på Microsoft. Vi ser att många pratar om digitalisering, men det är lätt att digitalisera fel. Med vår tekniska kompetens ser vi möjligheterna, med dagens IT kan man verkligen effektivisera och automatisera flera delar i existerande processer och skapa en bättre affär för hela lantbruket, säger Joel Glemne.

Läs mer: LRF Media köper del av Skira

Kontakt med 800 bönder

Enligt Niklas Ericson har man haft kontakt med 800 bönder som vill ägna mer tid åt växtodling och djurhållning, och mindre tid åt förhandling och kontrakt.

– Det är precis det som en digital handelsbörs för spannmål kan erbjuda. Priserna blir aktuella och jämförbara, det blir enkelt att samordna försäljning och transporter, samtidigt som köpare kan se vilket utbud som finns tillgängligt, säger han.

Relaterade artiklar

Till toppen