Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 18 mars 2018

"Snöröjningen hjälper företagets ekonomi"

Lantbrukaren Lars-Åke Bengtsson har snöröjt i mer än 35 år. När Land Lantbruk ringer kör han i skånska Staffanstorp. Årets snöröjningssäsong går mot sitt slut där, trots att den nyss börjat.

 Lars-Åke Bengtsson har snöröjt i mer än 35 år.
Lars-Åke Bengtsson har snöröjt i mer än 35 år. FOTO: Torbjörn Esping

Vem kör du åt?

– Jag har en del vägföreningar och något företag jag kör till. Det är både snöröjning och saltning. Vissa vägföreningar och företag är ren saltning.

Hur många timmar du kör i genomsnitt per år?

– Det är beroende på mängden snö som kommer, men ungefär 100-120 timmar om året.

Hur mycket har du kört än så länge?

– Jag är väl uppe i 60 timmar i år. Det har varit saltning innan, men nu blev det snö i veckan som gick och det blir kanske någon mer snö innan det slår om till töväder och snön smälter bort.

Kommer du upp i 100-120 timmar?

– Det kan bli svårt, då skulle det nog helst varit snö lite tidigare än vi har fått i år.

Vad betyder snöröjningen för företagets ekonomi?

– Det hjälper ju upp ekonomin, men allt är beroende på hur mycket snö det kommer. Det är inte bara inkomster, det är utgifter också för salt och slitage på utrustning.

Läs mer: Jordbruksföretagare breddar verksamheten

Hur är arbetstiderna?

– Helst ska man ha rensat upp vägarna till klockan 7 på morgonen. Sedan får man kanske köra någon runda mitt på dagen och sedan en runda på kvällen när folk ska hem. Den här säsongen har jag inte varit igång förrän halv 6 på morgonen och jag har väl kört fram till klockan 20 på kvällen.

Vad är det för maskin du kör?

– Snöröjer jag så kör jag hjullastare och saltar jag kör jag en jordbrukstraktor med saltspridare. Jag kan röja med traktorn också men det är lite smidigare när man ska röja på parkeringar och en del vägar med hjullastaren.

Hur många timmar går maskinerna i jordbruket?

– 400-500 timmar om året vardera. Med snöröjningen blir det lite fler timmar på dem. Och kapaciteten är ju ledig på vintern.

Är det något speciellt man måste tänka på när man ska använda dem till vinterväghållning?

– De kan inte vara större än att man kommer fram i områdena man har. Skulle det bli för trångt får man säga nej till sådana ytor. Annars gäller det att man har fungerande ljus, blinkers och varningsljus när man arbetar i trafiken.

Hur är bemötandet när du är ute och röjer?

– Oftast är det bra, det är tacknämligt att man öppnar upp så att de kommer fram. Det har väl varit folk som tyckt att man kunde röja mer till dem än till andra, men jag försöker att göra lika till alla om jag kör i en vägförening och röjer.

– Man får sätta gränser. Ibland får de ta till skyffeln lite själv också.

Hur är lönsamheten i snöröjningen jämfört med i jordbruket?

– Det är ju ingen jättebra lönsamhet i jordbruket. Och det beror på vad man sätter för pris på snöröjningen. Men man kan inte ta hur mycket som helst för då blir man kanske av med en körning. Ligger man för lågt kanske man får så mycket så att man inte klarar av det för man hinner inte med.

Är det mycket konkurrens om snöröjningen?

– Nej, det kan man inte säga. Går man ett antal år tillbaka tror jag det var fler om det. Jag tror det är många idag som har tackat nej. Men det kan hända att de som kör nu kör mer och har blivit effektivare.

Vad tycker du är roligast, snöröjning eller de vanliga lantbruksjobben på fältet?

– Det är lantbruksjobben, för där får man följa hur det gror och växer. Det är lite mer spännande än köra snö.

Fakta: Lars-Åke Bengtsson

Ålder: 56 år

Gård: Gamlegård i Stora Uppåkra utanför Lund

Lantbruk: Odlar 100 hektar vete, korn, raps och sockerbetor. Har samarbete med en granne, tillsammans har de en anställd.

Fakta: Snöröjning

Trafikverket ansvarar för vinterväghållning på allmänna vägar. Vägarna är indelade i vinterklasser som avgör hur snabbt vägen ska vara snöfri. Högtrafikerade vägar är prioriterade. Trafikverket kräver att deras entreprenörer ska kunna köra mellan 1 oktober och 30 april. För enskilda vägar ansvarar ofta en organisation, till exempel en vägförening, för vinterväghållning. 23000 enskilda väghållare får bidrag för drift och underhåll av väg av Trafikverket.

2016 ägnade sig 18 procent av lantbruken åt entreprenadarbeten som inte var jordbruksrelaterade, till exempel vinterväghållning. Andelen har ökat sedan 2013 då den var knappt 15 procent. Entreprenadarbete utom jordbruk är vanligast bland växtodlingsföretag, 25 procent av företagen har sådan verksamhet.

Källa: Trafikverket och Jordbruksverket

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen