Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 13 september

Spannmålsodlarna: ”Inget fel på havren, men ge fan i mjölken”

”Inget fel på havren, men ge fan i mjölken”. Spannmålsodlarnas riksorganisation, SpmO, reagerar kraftfullt på Oatlys uppmaning att spola mjölken och byta ut den mot havredryck.

– Ingen i svenskt lantbruk tjänar på den debatten. Det är jättebra att vi kan odla havre men vi ska inte knäcka en annan produktionsgren för det, säger Johan Karlzén, ordförande i SpmO till Land Lantbruk.

 – Tala om varför man ska dricka havredryck och inte varför man inte ska dricka mjölk, säger Johan Karlzén, ordförande SpmO.
– Tala om varför man ska dricka havredryck och inte varför man inte ska dricka mjölk, säger Johan Karlzén, ordförande SpmO. FOTO: Ola Torkelsson

Det är inte första gången Oatly för en liknande kampanj. Har ni som spannmålsorganisation fört några samtal med dem om det?

– Det här är första gången vi reagerar öppet eftersom vi kände att det blev en så direkt motsättning mellan växtodling och mjölk. Man försöker bygga upp ett motsatsförhållande som inte finns. Vi växtodlare är i alla högsta grad beroende av djurhållningen. Listan kan göras lång, men allt ifrån foder, gödsel samt möjligheten att få avsättning för halm, vallfröer med mera. Vi har inte pratat med Oatly än, men det är möjligt att det här kommer att leda till det.

Företaget menar själva att deras argument är sakligt och tydligt, helt enkelt att deras produkt har lägre klimatpåverkan. Vad ser du för brister i argumentet?

I kampanjen kan man ju inte läsa varför och det behöver tydliggöras hur påverkan definieras. Räknar de enbart koldioxidekvivalenter eller tar de även in andra aspekter? Som hur samhället skulle påverkas om all mjölk ersattes med havre. Det handlar också om hur man ska få tag på råvaran, för det är inte alltid självklart att det finns havre i Sverige så det räcker. Argumentet riktas ju till en annan konsumentgrupp än lantbrukare och det är många frågeställningar som generaliseras. Mjölkproduktionen är komplex eftersom det finns en rad miljönyttor också.

 Tidigare i veckan lanserades Oatlys reklamkampanj Spola mjölken.
Tidigare i veckan lanserades Oatlys reklamkampanj Spola mjölken. FOTO: Oatly

Hur kan budskapet om att växtodling och mjölk behöver varandra kommuniceras ut till de konsumenter som attraheras av Oatlys marknadsföring?

– Lantbruket har en stor nackdel eftersom vi bara jobbar i våra egna media. Tidningar som lyfter dessa frågor hamnar bara i lantbrukarens brevlåda. Vi skulle behöva gå ut i vanlig dagspress också för att få ut budskapet om att vi är en enad grupp i lantbruket och inte kämpar emot varandra, vilket Oatly verkar mena.

”Kör inte på egna meriter”

Enligt Johan Karlzén är det samtidigt inte oproblematiskt att skapa mer publicitet i frågan.

– Ju mer man uppmärksammar kampanjen ju större bli motsättningen och det är väl också företagets avsikt. Problemet är att de inte kör på egna meriter. Tala om varför man ska dricka havredryck och inte varför man inte ska dricka mjölk.

LÄS MER: Oatlys nya kampanj ”Spola mjölken” har nått SverigeLÄS MER: Oatly svarar på kritiken: ”Vi hatar inte bönder”

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen