Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 5 July

Starkt uppåt för närproducerat

Visby.

Trenden pekar rakt uppåt för närproducerade livsmedel. Efter restaurangerna kommer nu detaljhandeln. Det enda som kan stoppa utvecklingen är en lågkonjunktur.

 Mattias Dernelid spår stark tillväxt för närproducerat.
Mattias Dernelid spår stark tillväxt för närproducerat. FOTO: Gunilla Ander

Så löd prognosen vid ett seminarium om hållbar och småskalig svensk livsmedelsproduktion som restaurang- och storköksgrossisten Martin & Servera höll på onsdagen i Almedalen.

– Jag tror att det kommer att bli en explosionsartad utveckling, spår Mattias Dernelid på Grönsakshallen Sorunda som är en del av Martin & Servera.

Tydligt ursprung

Efterfrågan på det närproducerade kommer också att breddas.

– Förutsatt att vi får behålla den här högkonjunkturen och det inte blir en lågkonjunktur, så kommer även dagligvaruhandeln att köpa tydligt ursprung på sina produkter och råvaror framöver, säger Mattias Dernelid till Land Lantbruk.

Utvecklar små producenter

Mattias Dernelid har själv spelat en viktig roll i framgången för den närproducerade trenden. Inblandad i en rad initiativ såsom Smakriket och Exceptionell råvara är Mattias Dernelid med om att utveckla små lokala producenter med målet att nå ut på den växande marknaden.

Mejerier över hela landet

För närvarande är 400 närproducenter knutna till samarbeten med Smakriket, Fällmans Kött, Fiskhallen och Martin&Servera. Spektrat är brett, med mycket vilt, en mängd charkuterier och 40 mejerier över hela landet.

– De flesta är små men några har vuxit till sig under tiden för samarbetet och är både medelstora och stora idag.

Även handeln intresserad

Målet har att i första hand varit att nå ut till restauranger.

– 90 procent är kunderna restauranger som ju är vår huvudkundgrupp. Men vi ser hur även dagligvaruhandeln intresserar sig.

Mattias Dernelids råd för att lyckas som närproducent:

Var beredd på stenhårt arbete.

Skaffa gärna flera samarbeten. Börja med den bästa restaurangen på orten så att du får feedback och kan rätta till produkten. Efter ett tag vet du vad som krävs och kan gå till en högre nivå.

Utvecklingsprocessen tar tre till fem år, så du måste ha uthållighet. Efter tre år försvinner 60 procent av dem som prövar. Lönsamheten kommer kanske först efter fyra till fem år, men det är fortfarande stenhårt arbete.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen