Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 23 september 2017

Stor kartläggning av matbutikers hållbarhet

Till våren nästa år kommer en guide över Sveriges mest hållbara livsmedelsbutiker. I vilken mån maten är svenskproducerad och hur köttet har tagits fram hör till det som kommer att studeras under de oanmälda butiksbesöken.

Guiden heter White Guide Green och lanseras som det första försöket att kartlägga Sveriges matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Bakom initiativet står företagen White Public och Bergkvist Publishing samt Världsnaturfonden WWF. Skånemejerier, Krav, Oatly och Royal Greenland är partners.

– Vi tycker att det är jätteviktigt att dagligvaruhandeln blir mer hållbar, för det är den aktör som når människorna i deras vardag när de väljer vilka matvaror som ska hamna på tallriken. Vi vill lyfta fram goda exempel, säger Anna Richert, handläggare av matfrågor vid Världsnaturfonden, till Land Lantbruk.

 Anna Richert, handläggare av matfrågor vid Världsnaturfonden, WWF.
Anna Richert, handläggare av matfrågor vid Världsnaturfonden, WWF. FOTO: Birgit Leistmann-Walsh

Svenskproducerat, ekologiskt, hållbart fiske, medvetna val av kött, god djuromsorg och åtgärder mot matsvinn är sådant som värderas i den nya guiden.

En tävling mellan butikerna

Kartläggningen har enligt Anna Richert karaktären av en tävling, där butikerna rankas utifrån en sammanvägning av kriterierna. Med start i oktober och till mars 2018 ska omkring 450 butiker testas via oanmälda besök. De ledande livsmedelskedjorna liksom Krav, Naturskyddsföreningen, Svanen med flera har deltagit i det förberedande arbetet med att bestämma vad som ska granskas och hur de olika delarna ska viktas mot varandra.

– Kedjorna får nominera ett antal butiker vardera, sedan finns en pott kvar som är reserverad för spontana besök och ett urval som görs av White Guide. Personal där gör det stora fotarbetet. Världsnaturfondens viktigaste bidrag är att vara med i framtagandet av kriterierna, säger Anna Richert.

Guiden klar i april

Den första guiden med topplistan över landets mest hållbara matbutiker kommer enligt planen ut i april nästa år.

– Vi hoppas att det här kommer att bli en återkommande aktivitet, där fler och fler butiker vill delta.

Anna Richert anser att guiden i högsta grad är intressant för lantbrukare runt om i landet.

– Guiden talar bland annat om mer hållbara produkter, den tar upp miljömärkningar, hur butikerna lyfter fram varor från trakten, säsongsbaserat och flera andra saker som gör den relevant i lantbrukarnas vardag, säger hon.

Relaterade artiklar

Till toppen