Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 1 mars 2019

Storuman energi: Vi ser över rutinen

I Land Lantbruks artikel i förra veckan, nummer 10, om elbolags affärsmetoder nämndes Storuman energi. Elbolaget svarar här på kritiken gällande ett avtalsärende.

– Vi kontrollerar i fall förbättrade rutiner kan säkerställa att det inte sker igen, säger Linn From, pressansvarig på Storuman energi.

 Elbolaget Storuman energi svarar på kritiken om bristande affärsmetoder.
Elbolaget Storuman energi svarar på kritiken om bristande affärsmetoder. FOTO: Mostphotos

I Land Lantbruks artikel om elbolags affärsmetoder kritiseras flera elbolag för sitt sätt att hantera sina avtal på ett tvivelaktigt sätt. Storuman energi är ett av de bolag som fått kritik. Elbolaget ska ha agerat på en fullmakt som Bondens El skickade in trots att den skickades in flera månader innan kundens avtal skulle löpa ut. Elbolaget ska ha agerade först när ett nytt avtalsår hade inletts. 

Pressansvarig på Storuman energi Linn From svarar så här på kritiken:

I dag är det i vår rutin att kontrollera med kunden med ett utskickat brev att det är okej att vi lämnar ut kundens uppgifter om kundens elavtal och dess slutdatum till den elleverantör som önskar söka elleverans, där ber vi kunden att återkomma till oss om fullmakten ifrån den elleverantör som önskar söka elleverans inte stämmer.

Ifall vi inte hört ifrån kunden så skickar vi uppgifter om kundens elavtal till den elleverantör som agerat för kunden för ett elleverantörsbyte och ger elleverantören information om kundens nuvarande elavtal som slutdatum och till när de senast behöver söka elleveransen för kunden. Vi behandlar alla våra fullmakter inom branschstandarden på två veckor.

Vi ser det som viktigt att kundens nya elleverantör som skickat fullmakten i kundens förtroende söker elleveransen inom angivna direktiv, som håller sig inom branschstandaren på två veckor, annars kan konsekvenser som det här ske för kunden. Vi ser över rutinen nu efter att fått det här till oss och vi kontrollerar ifall förbättrade rutiner kan säkerställa att det inte sker igen”, skriver Linn From i ett mejl till Land Lantbruk.LÄS MER: Sune polisanmälde elbolaget för bedrägeriLÄS MER: Flera drabbade av tvivelaktiga elbolag

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen