Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 18 november

Svårare för lantbrukare att sälja produkter på Facebook

Det finns ett växande intresse för närproducerad mat i hela landet. Många lantbrukare vill sälja sina varor på Facebooks säljplats Marketplace, men har allt oftare stött på patrull från sociala medier-jätten.

 Jan-Olov Johansson driver småskalig äggproduktion i familjeföretaget Oskis ägg i Värnamo.
Bild 1/2 Jan-Olov Johansson driver småskalig äggproduktion i familjeföretaget Oskis ägg i Värnamo. FOTO: Privat
 Facebook tillåter inte försäljning av levande djur eller produkter som rått kött, hudar och ägg på sin Marketplace.
Bild 2/2 Facebook tillåter inte försäljning av levande djur eller produkter som rått kött, hudar och ägg på sin Marketplace. FOTO: TT

– I princip kan man säga att allt som har med djur att göra får inte längre säljas på Facebook, säger äggproducenten Jan-Olov Johansson i Värnamo.

Många småföretagare inom jordbruk annonserar på Facebooks säljsida Marketplace för att hitta kunder, men den senaste tiden har en ny strängare syn på policyn om att inte handla med djur eller delar av djur gjort att annonser om till exempel ägg eller gödsel stoppas, säger Jan-Olov Johansson, en lokal småskalig äggproducent som driver familjeföretaget Oskis ägg i Värnamo.

– Det finns en lång lista med vad man inte får sälja; fjädrar, päls, slaktkroppar. Jag gissar att det beror på att man i vissa delar av världen har sålt från utrotningshotade djur, till exempel ägg från fåglar, men nu känns det som att de tolkar de här riktlinjerna hårdare och hårdare.

Alla annonser togs bort

– I somras skulle vi byta besättning och gjorde en hönsgrupp och satte ut annonser, men alla togs bort med hänvisning till att man inte får sälja djur. Och nu har jag märkt den senaste månaden när vi skulle annonsera ut ägg att det också stoppats med hänvisning till riktlinjen. Jag trodde det blivit något fel och begärde manuell granskning, men det kom tillbaka efter några dagar med samma resultat.

I Facebook-gruppen Lantbrukaren finns andra exempel på stoppade annonser, bland annat kogödsel, berättar han.

– Dom har verkligen hårdragit det här med djur – det är ju totalstopp.

Frågan Jan-Olov ställer sig är om det är rätt att ett bolag kan ha rätta att konkurrera ut alla alternativ för att sedan sätta regler enligt sitt egna system.

– Facebook har i princip utrotat alla andra forum och konkurrenter, då tycker jag inte att det är rätt att de sätter upp vilka riktlinjer som helst. Så länge produkten är laglig i det land den säljs borde de vara tvungna att släppa igenom annonserna. När det inte finns någon fungerande konkurrens tycker jag man har ett lite större ansvar.

Reko-ringar söker sig till andra forum

Några andra som kan få problem, åtminstone i teorin, är de som säljer genom en REKO-ring. Det är olika grupper på sociala medier, främst Facebook, där både matproducenter och konsumenter är medlemmar och kan mötas för att köpa och sälja lokalproducerat.

Anna Sundberg är lantbrukare och en av administratörerna för Facebook-gruppen REKO Stockholm.

– Jag har hört talas om några som inte fick sälja ägg på Marketplace, men ringarna är ju grupper, så där har det inte hänt så vitt jag vet. Men däremot börjar det bli stora problem med Facebook överlag tycker vi. Man kan inte styra eller påverka och vad som helst kan hända. Och kontaktar man dem får man inga svar, säger hon.

Samtidigt är det många konsumenter som vill söka sig från Facebook, och därför är Anna Sundberg och många andra lantbrukare med i Local Food Nodes, en bokningsapp som fungerar på liknande sätt, men som inte är beroende av Facebooks regler och policys.

– Man får en säkrare administration och mer stabil och tryggare kontakt med köparna. Facebooks genomslagskraft har ju varit fantastisk, men nu är det dags för nästa steg. Man vill ha två ben att stå på, för man vet ju inte vad som kan hända med en sådan organisation som censurerar en, algoritmer som bevakar dig och så där, säger Anna Sundberg.

Facebook bekräftar

Facebook väljer att svarar på Land Lantbruks frågor i ett skriftligt svar via mejl. Där berättar Camilla Nordsted, kommunikationskonsult hos Facebook Nordics, att det är tillåtet att sälja gödsel på Marketplace. Men att lantbrukare inte får sälja levande djur eller dess produkter:

“Vi tillåter jordbruksföretag att finnas på Facebook och att marknadsföra sig själva och sina produkter på sin Facebook-sida. Vi är dock en global plattform och tar säkerheten på mycket stort allvar, så vi tillåter inte försäljning av levande djur eller produkter som rått kött, hudar och ägg på Marketplace, eftersom vi inte kan garantera djurens välbefinnande eller garantera att dessa produkter är säkra.”.

I övrigt lämnar Facebook inga kommentarer.

LÄS MER: Blocketbedragaren använde deras traktor som dragplåsterLÄS MER: I år blir vår spretiga verksamhet vår räddning

Relaterade artiklar

Till toppen