Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 11 juli 2017

Svensk knep pallplats i internationell förartävling

Nyligen avgjordes, European Drivers Championship 2017 i Frankrike, en internationell tävling i traktorkörning. Av 16 förare från 13 olika länder var Stefan Håkansson från Enköping bland de tre bästa.

 Team Sweden med Emil Stolpe Nordin till vänster och Stefan Håkansson till höger.
Team Sweden med Emil Stolpe Nordin till vänster och Stefan Håkansson till höger. FOTO: Bil och Traktorservice

Det var andra gången som Michelin och John Deere arrangerar tävlingen där europeiska traktorförare tävlar mot varandra i 32,5 tons ekipage.

I tävlingen som hölls vid Michelins testanläggning i Franska Ladoux ställdes förarna mot varandra i moment så som backning och precisionskörning mellan koner och bedömdes efter bränsleförbrukning, körtid och markpackning.

Många timmar i traktorn

Stefan Håkansson driver maskinstationen Bröderna Håkansson Entreprenad tillsammans med sin bror och han tror att de många timmarna han spenderar i traktorn gav honom ett övertag mot många av de andra lantbrukarna som deltog i tävlingen.

– Jag sitter mycket mer i traktorn än vad en vanlig lantbrukare gör. Det är körningen som är mitt jobb, för oss som har maskinstation så är varje dag en tävling. Man måste jobba effektivt, säger han.

Den galne svensken

Under tävlingen hade Stefan Håkansson snabbast medeltid, något som ledde till att han fick smeknamnet, ”The crazy swede” – den galne svensken på engelska.

– Det var funktionärerna som började kalla mig det. Det blev sådana dammoln efter mig vid konerna vid nått tillfälle att när de vände sig mot funktionären för att se om jag klarat det såg man bara en tumme sticka upp luften, säger Stefan Håkansson och skrattar.

Het strategi

Tävlingsmaskinen var nya 6250R från John Deere och de tävlande fick chans att göra sina egna inställningar innan tävlingsheatet. Stefan Håkansson och Emil Stolpe Nordin, från Bil och Traktorservice – också i det svenska teamet – valde bland annat att koppla bort fläkt och AC för att minska bränsleförbrukningen.

– Jag körde i ungefär 25 minuter men ändå var jag helt slut efter. Att köra utan AC i 30-gradig hetta var som att tävla i ett växthus, säger Stefan Håkansson och tillägger.

– Men det var det värt och det var kul att se att det går att köra fort utan att få för hög bränsleförbrukning.

Jämn kamp

Det var väldigt jämt mellan de tre i toppen. Snäppet bättre än det svenska teamet var Team UK som knep förstaplatsen och Team France som kom på en andraplats. Det svenska teamet som valt något högre däcktryck eftersom stora delar av banan var vägkörning fick något lägre poäng på markpackningen men Stefan Håkansson är nöjd med sitt resultat.

– Jag är nöjd med min prestation och tyckte det var jättekul att få representera Sverige i tävlingen. Skulle jag få chansen att göra det igen så skulle jag tacka ja direkt, säger han.

Relaterade artiklar

Till toppen