Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 13 april 2018

Svensk Mjölk vill sälja svenska ostvarumärken

De tre varumärkena Grevé, Herrgård och Präst med tillhörande licensavtal ska säljas. Det föreslår styrelsen för Svensk Mjölk som inte längre anser att organisation kan driva och utveckla varumärkena.

 Åke Hantoft, ordförande Svensk Mjölk.
Åke Hantoft, ordförande Svensk Mjölk. FOTO: Jerry Simonsson

Svensk Mjölks föreningsstämma, där ombud från Arla, Skånemejerier, Falköpings Mejeri och Norrmejerier finns representerade, ska ta ställning till en försäljning av ostvarumärkena Grevé, Herrgård och Präst med tillhörande licensavtal. Stämman föreslås bemyndiga styrelsen att rösta för en avyttring vid en efterföljande bolagsstämma i Svensk Mjölk AB.

”Krävs organisation”

Enligt ordförande Åke Hantoft anser styrelsen att Svensk Mjölk inte är lämplig att ha hand om varumärkena.

– Svensk Mjölk har ingen anställd personal, bara en timanställd VD. För att driva varumärken krävs en organisation och personal. Svensk Mjölks styrelses uppdrag är att se till varumärkenas värde – att bevara och jobba vidare med dem. Vi har därför ett förslag till fullmäktige.

Hur ser det förslaget ut?

– Jag tänker inte svara på det, säger Åke Hantoft.

Kommer varumärkena att hanteras i ett annat bolag?

– Ja, det kan vara en bra slutsats. Styrelsen väljer att be Svensk Mjölks stämma att fatta beslutet om att ge någon i uppdrag att sälja de här varumärkena.

Avgjordes i skiljenämnd

Åke Hantoft vill inte gå närmare in på orsaken till styrelsens förslag om en avyttring. Men förra året kunde ATL avslöja att ett ostkrig var under uppsegling.

Fakta: Svensk Mjölk

Svensk Mjölk bildades 1998 efter en sammanslagning av Svenska Mjölkproducenternas Riksförening och Svensk Husdjursskötsel.

De huvudsakliga verksamhetsområdena var forskning, service och rådgivning till mjölkbönder samt opinionsbildning för svensk mjölkproduktion.

Under 2012-2013 avvecklades stora delar av Svensk Mjölk.

Den husdjursnära verksamheten togs över av Växa Sverige. Verksamheten kring närings- och mjölkpolitik, information och främjandefrågor togs över av LRF och blev grunden till det nybildade LRF Mjölk.

Svensk Mjölk har varit fortsatt ägare av ostvarumärkena Herrgård, Präst och Grevé.

Skånemejerier och dess franska ägare Lactalis utmanade Svensk Mjölk och ville ogiltigförklara dess rätt till varumärkena Herrgård, Grevé och Präst. Rättstvisten drevs som ett skiljemål och avgjordes i en skiljenämnd.

– Det kom en utmaning från en av ägarna. Den bedömdes av en skiljenämnd som kom fram till att det finns ett värde i ostvarumärkena. Skånemejerier hade en annan uppfattning. Domen utföll till Svensk Mjölks fördel. Utifrån det har styrelsen jobbat vidare med det som är styrelsens ansvar: Finns det ett värde ska styrelsen arbeta med att utveckla, behålla och öka det. Det är det styrelsen har gjort här.

Eftersom Skånemejerier har varit en utmanare – försöker ni nu manövrera bort dem?

– Styrelsen har ett samlat ansvar för Svensk Mjölk. Samtliga ska jobba för Svensk Mjölk, svarar Åke Hantoft och vill inte vidare kommentera medlemsorganisationerna eller enskilda styrelseledamöter.

Bevara värden

Åke Hantoft säger vidare att det nu är rätt tid att göra något annat och få rätt konstellation för att bevara de värden som finns i de tre ostvarumärkena. Men det är inte längre Svensk Mjölks uppgift.

– Svensk Mjölk är inte affärsdrivande. Det finns andra som är bättre på det.

Vilka?

–Vilka kan jag inte säga. Jag vill inte föregripa stämmans beslut.

Men det finns en fortsatt strategi för varumärkena?

–Svar ja. Men det blir en information till stämman, svarar Åke Hantoft.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen