Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 2 maj

Svensk Mjölks ostaffär stoppas

Svensk Mjölk vill sälja ostvarumärkena Herrgård, Präst och Grevé till bolaget Svenska bönders klassiska ostar, som ägs av Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods. Men Konkurrensverket har stoppat affären.

 Ostsorter.
Ostsorter. FOTO: Mostphotos

– Det är med konsumenternas bästa för ögonen som vi har beslutat att förbjuda den tänkta affären, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i ett pressmeddelande.

Riskerar att drabba svenska mjölkgårdar

Men Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB, tror att beslutet ytterst kommer att drabba de svenska mjölkgårdarna. 

– Vi beklagar beslutet och ser fram emot att få detta prövat i en domstol. Dessa varumärken är under attack av den franska mejerijätten Lactalis som äger Skånemejerier AB och som har drivit process för att få varumärkena ogiltigförklarade. Konkurrensverkets beslut är skadligt för dessa varumärkens överlevnad och kommer att sätta ännu mer finansiell press på ekonomin på de svenska mjölkgårdarna säger Anders Fredriksson i ett pressmeddelande.

Vill bevara varumärkesskyddet 

Ända sedan Skånemejerier sålde sitt mejeri till franska Lactalis har det varit bråk i branschföreningen Svensk Mjölk om rätten att använda varumärkena till ostarna Präst, Herrgård och Grevé. Syftet med affären skulle därför enligt de tre företagen bland annat vara att bevara varumärkesskyddet för de tre ostarna och därmed säkerställa kvaliteten. 

– Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods vill tillsammans ta över varumärkena i syfte att investera i dem, så att de inte degenereras – det vill säga skydda dem och se till det värde som svenska bönder byggt upp i dessa varumärken i århundraden tas till vara, säger Anders Fredriksson i ett pressmeddelande.

Konkurrensverket skeptiskt

Men enligt konkurrensverket finns andra och mindre konkurrensbegränsande sätt att säkerställa kvaliteten på ostsorterna så att de även i fortsättningen produceras på svensk mjölkråvara enligt befintliga recept och metoder.

– Det är viktigt att slå vakt om konkurrensen i livsmedelskedjan. Om konkurrensen försämras är det alltid ytterst konsumenterna som drabbas. Det kan leda till högre priser och ett minskat utbud, säger generaldirektören Rikard Jermsten i ett pressmeddelande.

FAKTA: Svensk mjölk – Skånemejerier

– Svensk Mjölk ägs av Norrmejerier, Arla, Falköpings Mejeri och Skånemejerier via Skånemejerier, som består av svenska mjölkproducenter.

– När Skånemejerier såldes till det franska privatägda Lactalis 2012 skrevs ett licensavtal med Svensk Mjölk om att Skånemejerier skulle få fortsätta använda ostvarumärkena.

– Avtalet innebär att Skånemejerier AB betalar en licensavgift till Svensk Mjölk för att få använda varumärkena Grevé, Herrgård och Präst.

– Ett krav för att få använda namnen är att ostarna tillverkas på svenska råvaror från svenska mjölkbönder.

– Förra året (2017) utmanade Skånemejerier Svensk Mjölk och ville få de tre varumärkena ogiltigförklarade.

Efter en process, med höga advokatkostnader för både Svensk Mjölk och Skånemejerier, avgjordes tvisten mellan Svensk Mjölk och Skånemejerier i en skiljenämnd till Svensk Mjölks fördel.

– Hade skiljenämnden gått på Skånemejeriers linje hade det kunnat bli undergången för Svensk Mjölk och de svenska varumärkena.

Detta skulle i sin tur kunna påverka hur andra aktörer agerar, till exempel Ica, Coop och Axfood som konkurrerar med egna varumärken.

LÄS MER: Nytt bolag tar över klassiska ostvarumärkenHantoft: ”Stämningen skadar den svenska osten”

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen