Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 13 november

Gott om svenska företag på Agritechnica i Tyskland

Agritechnica i Hannover är världens största mässa för lantbruksteknik. Mellan den 10 och 16 november visar drygt 2 800 utställare sina produkter för nyhetstörstiga besökare. Land Lantbruk har träffat några av de 24 svenska företag som är på plats.

 Bo Stark, delägare och försäljningssansvarig Norden på Väderstad.
Bo Stark, delägare och försäljningssansvarig Norden på Väderstad. FOTO: Kristina Hansén

Bo Stark, delägare och försäljningssansvarig Norden på Väderstad, Väderstad

– Det är den absolut viktigaste mässan av alla och vi har varit här sedan starten på 1980-talet. Vi satsar ganska ordentligt på Agritechnica och här vill vi visa nya grejer. Nyhetsintresset är typiskt för alla lantbrukare och maskinintresset likaså. I år har vi tio ordentliga nyheter, bland annat en jätteharv som är 14,5 meter bred och kräver en traktor på dryga 400 hästar. Den modell vi tror mest på är 12,5 meter och då klarar man sig med en stor traktor på runt 300-375 hästar.

 Johan Hedestad, VD på Gothia Redskap, Fornåsa.
Johan Hedestad, VD på Gothia Redskap, Fornåsa. FOTO: Kristina Hansén

Johan Hedestad, VD på Gothia Redskap, Fornåsa

– Har man en gång varit här kan man inte dra sig tillbaka. Vi har satsat på export de senaste åren och Danmark och Tyskland är företagets viktigaste marknader. Vår System Cameleon är en kombinerad såmaskin och radhacka och vi märker ett ökat intresse för den sedan förra Agritechnica. Troligen kommer Tyskland bli ännu viktigare framöver. Det är ett stort jordbruksland där fler ställer om från konventionellt till ekologiskt, som är vår huvudsakliga kundgrupp.

 Reinhold Håkansson, CEO på Agec, Höör.
Reinhold Håkansson, CEO på Agec, Höör. FOTO: Kristina Hansén

Reinhold Håkansson, CEO på Agec, Höör

– Är man inte här så finns man inte. Det finns ingen mässa som kan konkurrera med Agritechnica. De flesta av våra kunder finns i Centraleuropa och mässan är viktig för att knyta kontakter både där och globalt. Vi är här för att visa upp Agrisep, som skiljer bort stenar och liknande vid potatisupptagning.

 Fredrik Josefsson, säljare på Trioplast, Smålandsstenar.
Fredrik Josefsson, säljare på Trioplast, Smålandsstenar. FOTO: Kristina Hansén

Fredrik Josefsson, säljare på Trioplast, Smålandsstenar

– Vi vill visa kunderna att Trioplast fortsatt är en global marknadsledare på att ta fram hållbara och effektiva produkter för jordbruket. I samband med mässan lanserar vi även ett nytt koncept, Triogreenway med ännu mer fokus på hållbarhet. Där ingår bland annat en ensilagesträckfilm gjord på återvunnet material och en produkt baserad på förnybar råvara med ursprung från biomassa. 

LÄS MER: Agritechnica 2019 kopplar upp sig

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen