Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 30 november

Svenska mervärden säljer

Matens ursprung är det som kommer främst när butikskunderna rankar de viktigaste faktorerna för hållbarhet. Djurvälfärd ligger också i topp, vilket ger skjuts åt försäljningen av svenskt kött.

FOTO: Frida Jonson

Dagligvarubolaget Axfood med kedjorna Willys och Hemköp har undersökt hur kunderna i butikerna väljer att rangordna omkring 25 faktorer på området för hållbarhet.

Ursprung, bekämpningsmedel/kemikalier och djurvälfärd rankas högst.

– De här aspekterna kommer över ekologiskt och över klimat i rankningen, sade Åsa Domeiij, hållbarhetschef vid Axfood, under ett möte i Stockholm på torsdagen om mervärden i svenska livsmedel.

Handlar om förtroende

Hon pekade på att ursprung är ett mervärde som är kopplat till förtroende och att svenskmärkningen spelar en viktig roll.

– Handeln vill kunna visa att Från Sverige står för något som är bättre än importen.

 Åsa Domeij, hållbarhetschef vid Axfood.
Åsa Domeij, hållbarhetschef vid Axfood. FOTO: Axfood

Kundernas skepsis till kemikalier bidrar till efterfrågan på ekologiskt. Att djurvälfärd väger tungt i kundkorgen driver försäljningen av svenska produkter.

Åsa Domeij framhöll att många av de mervärden som kunderna är beredda att betala lite extra för stärker den svenska konkurrenskraften på marknaden, liksom att det är viktigt att betalningen kommer bönderna till del.

Varnar för konkurrens

Samtidigt höjde hon ett varnande finger för att slå sig till ro i den internationella konkurrensen.

– Det gäller att hänga med, det sker ständig utveckling i omvärlden.

Maria Lundesjö Ahnström är kvalitetsspecialist vid Ica. Hon pekade ut svenskt, lokalt/regionalt och premium som de starkaste kundtrenderna i dagsläget.

– Hög djurvälfärd har blivit en hygienfaktor i handeln. Kunderna förväntar sig att butikerna säljer bra kött.

 Maria Lundesjö Ahnström, kvalitetsspecialist vid Ica.
Maria Lundesjö Ahnström, kvalitetsspecialist vid Ica. FOTO: Ica

Låg kunskapsnivå

Samtidigt, konstaterade hon, är kännedomen i konsumentledet låg om olika produktionsmetoder. Ica har därför slutat att märka visst kött som naturbeteskött.

– Det säljs nu som premium. Vi säljer på smak, det är där man kan ta ut ett högre pris.

Ica har också ett koncept för frilandsgris, där grisarna vistas utomhus och köttet prismässigt ligger mellan Kravkött och konventionellt producerad kött. Försäljningen går på sparlåga, endast en gård är ansluten.

– Det är svårt att öka detta. Konsumenterna är inte så intresserade, förklarade Maria Lundesjö Ahnström.

LÄS MER: Lantbrukaren i kläm mellan handeln och industriLÄS MER: Handelskedjorna fruktar större makt till matjättarna

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen