Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 4 juli 2019

Svenska Säkerhetsombud lovar att felaktig marknadsföring ska upphöra

Företrädare för Svenska Säkerhetsombud AB beklagar felaktigheter i marknadsföringen av drönartjänsten Markkollen och lovar att dessa ska upphöra.

 VD:n för Svenska Säkerhetsombud AB anser att kritiken från lantbrukare mot bolaget är överdriven.
VD:n för Svenska Säkerhetsombud AB anser att kritiken från lantbrukare mot bolaget är överdriven. FOTO: IBL

Efter en inledande längre kontakt med kundtjänsten får Land Lantbruk senare tala med Oliver Olsson, VD för Svenska Säkerhetsombud AB.

Företaget lanserade produkten Markkollen i april, bland annat via två annonser i Land Lantbruk. Marknadsföringen med hjälp av kundmöten gav inte önskat resultat och man anlitar nu i stället huvudsakligen telefonförsäljare på olika callcenter.

Lovar att inte nämna Land

Oliver Olsson beklagar om det skulle ha varit så att försäljare har förespeglat att Markkollen på något sätt sker i samarbete med Land eller LRF.

– Vi har gått ut till försäljarna och sagt att de inte ska nämna att vi haft annons i Land Lantbruk eftersom det tydligen kan missförstås, säger Oliver Olsson.

Anser att avtalet är tydligt

Han beklagar också om det skulle ha påståtts att det finns något register som alla markägare måste finnas med i.

Oliver Olsson menar däremot att kritiken om otydlighet när avtalen ingås inte är berättigad. Han skickar ett formulär till Land Lantbruk och går igenom den procedur som leder fram till ett avtal.

Krävs tre knapptryckningar

– Det krävs alltså tre knapptryckningar för att ha godkänt avtalet. Då kan man inte säga att det räcker med att bara av misstag ha råkat komma åt en knapp, säger Oliver Olsson.

Han anser också att det skulle krävas ljudupptagningar av felaktigheter som försäljarna påstås ha sagt för att han ska tro på kritiken.

Försvarar hög månadsdebitering

Svenska Säkerhetsombud motiverar den höga minimidebiteringen på 999 kronor i månaden med att företaget vill ha kunder som utnyttjar tjänsten. Den som beställer ett uppdrag slipper månadsdebitering för motsvarande summa.

Den som vill få full valuta för avtalet ska alltså beställa tjänster för 36 000 kronor under tre år.

Vad innebär det att ni reserverar er rätten att när som helst under bindningstiden skicka en slutfaktura till kunden?

– Det gäller framför allt om vi får problem med en kund som inte betalar sina månadsavgifter, säger Oliver Olsson.

Har kontaktat Synemannaförbundet

I samtal med Land Lantbruk säger Oliver Olsson att Sveriges Synemannaförbund, som arbetar med genomgång av arrendeställen och har syningsmän över hela landet, har visat intresse för ett samarbete med bolaget. Men precis som för Land och LRF är det oklart vad samarbetet innebär. Synemannaförbundet har en annan uppfattning.

– Det stämmer inte riktigt. Vi har blivit kontaktade med förfrågan om vi vill anlita dem, men det enda vi sagt är vi kan lyssna på vad de har att erbjuda, säger förbundets ordförande Marianne Andersson.

LÄS MER: Lantbrukare varnar för Markkollen – kostar 36 000 kronor även om tjänsten inte används

Relaterade artiklar

Till toppen