Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 30 oktober 2015

Svenskt lammkött ska bli godare

För att det ska bli riktigt lönsamt att föda upp får måste köttet smaka bättre. – Vi måste lyfta ätkvaliteten, säger Magnus Jönsson, ordförande i Svenska Fåravelsförbundet.

Kött från Gräsljunga gård.
Bild 1/2Kött från Gräsljunga gård. FOTO: Marcus Frennemark
Annika och Mikael Pettersson.
Bild 2/2Annika och Mikael Pettersson. FOTO: Marcus Frennemark

Lammpriset har som vanligt fallit kraftigt till en bottennivå under hösten.
Men botten ligger nu på en nivå som är väsentligt högre än förra året, och ser man på statistiken för de senaste fem åren är bottenpriset i år 35 procent högre.

– Vi har en god prisutveckling och ett sug på marknaden, säger Magnus Jönsson.

Genuint intresse

Konsumenter äter allt mer lammkött. Förbrukningen av lammkött har ökat med 25 procent från 2010 till 2014. Och konsumenterna är genuint intresserade av att köpa svenskt lammkött. Att ursprunget är svenskt är den viktigaste faktorn hos lammköpare, enligt en ny opinionsundersökning från Svenskt kött.

Men ändå är det är inte svenska leverantörer som sålt mer, istället är det importen som ökat sin marknadsandel, som nu ligger på 70 procent. Att den svenska produktionen inte ökar beror på att lönsamheten ännu är för dålig. För att kunna ta bättre betalt för köttet måste det ha en jämnare kvalitet.

Standarden ska höjas

Ett problem att lösa är att få svenskt lammkött att smaka bättre, och därmed gå att ta ännu bättre betalt för. Idag är ätkvaliteten ojämn till exempel beroende på uppfödning, foder, raser och ålder på lammet när det slaktas. Även i slaktled finns många moment som påverkar kvaliteten.

– Som kund känner du inte igen dig, du får en Saab ena gången och en Volvo nästa gång, säger Magnus Jönsson.

Målet för projektet Lammlyftet, med representanter från hela värdekedjan och som samlas den 9 november för första gången, är att hitta en svensk standard för lammkött.

– Vi har väldigt höga värden i biologisk mångfald och djuromsorg. Men vi måste också konkurrera i ätupplevelse, säger Magnus Jönsson.

Relaterade artiklar

Till toppen