Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 5 augusti

”Systembolaget sjunger på sista versen”

Innan decenniet är slut kommer det statliga alkoholmonopolet vara ett minne blott. Det tror mathistorikern och måltidsforskaren Richard Tellström som spår en framtid med gårdsförsäljning och utan Systembolag.

 Richard Tellström, mathistoriker och måltidsforskare, tror inte att Systembolaget kommer att finnas kvar efter 2020-talet. Han ser i stället en framtid för gårdsförsäljning.
Richard Tellström, mathistoriker och måltidsforskare, tror inte att Systembolaget kommer att finnas kvar efter 2020-talet. Han ser i stället en framtid för gårdsförsäljning. FOTO: Camilla Olsson

I flera år har debatten om gårdsförsäljning av alkohol varit en het fråga. Enligt januariavtalet ska en utredning tillsättas under året för att undersöka hur detta kan införas samtidigt som Systembolaget behåller sitt monopol.

Begränsat utbud hos monopolet

Men måltidshistorikern Richard Tellström tror att det statliga alkoholmonopolet är på väg bort under 2020-talet.

– Frågan är om Systembolaget kommer att klara av att argumentera för sitt monopol när vi har alla dessa mikrobryggerier och gårdsproducenter som börjar producera produkter som konsumenten är väldigt intresserad av. Systembolaget tillhandahåller ju ett mycket begränsat sortiment av produkter, säger han.

Behov av mer individuella produkter

Enligt honom finns det flera saker som pekar mot en avskaffning av monopolet. I dag är det viktigt att uttrycka sig själv som individ och det skapar ett behov av mer särpräglade produkter. Frågan om landsbygdens överlevnad spelar också in när det gäller gårdsförsäljning, anser han, eftersom landsbygden måste kunna möta konsumenternas behov av vad de vill köpa när de åker utanför städerna.

– Det är mer vanligt inom EU att på den gård som producerar öl kan man också köpa ölet från den gården, man behöver inte åka till en systembutik. Man kan nog tänka sig att det stora Systembolaget, som vi har haft sen 1850-talet, sjunger på sista versen.

 Det kan bli svårt för Systembolaget att behålla sitt monopol eftersom gårdsproducenterna har börjat tillverka produkter som konsumenten är väldigt intresserad av.
Det kan bli svårt för Systembolaget att behålla sitt monopol eftersom gårdsproducenterna har börjat tillverka produkter som konsumenten är väldigt intresserad av.

Cannabis bidrar till förändringen

En annan sak som han tror kommer att bidra till förändringen är fokuset på en annan drog – cannabis.

– Det är redan legaliserat i många länder och i helt nya livsmedelsprodukter finns cannabisolja tillsatt. Dessa är förstås helt förbjudna i Sverige i dag men om EU ger sitt medgivande till sådana produkter och ger medgivande till cannabisförsäljning då kommer staten plötsligt att ha helt andra drogrelaterade frågor att hantera än alkoholen. Man kan tänka sig att man släpper en sak för att kontrollera en annan.

Gynnar livsmedelsstrategin

Om gårdsförsäljning av alkohol blir tillåtet i Sverige tror Richard Tellström att det kan få en positiv inverkan på livsmedelsproduktionen.

– Vi får en produktutveckling. Om konsumenter kan handla en produkt som en tillverkare producerar kan fler börja uppmärksamma produkten och fler kan också kritisera den, både positivt och negativt. Det innebär att livsmedelsproducenten måste bli bättre och det gör att man blir skickligare på att få fram en produkt som kan nå fler konsumenter, inte bara i Sverige utan över hela världen.

Han tror också att det kan gynna målen i livsmedelsstrategin.

– Ett grundläggande mål i livsmedelsstrategin är att öka exporten. Ökad export uppnår man genom att vara bättre än andra länders producenter, oavsett om man tillverkar vin, öl, stål eller pappersmassa. Det är en kommersiell marknad som man agerar på.

Producenterna måste möta konsumenterna

I dag anser han att det är svårare för svenska alkoholhaltiga dryckestillverkare att utveckla sina produkter eftersom konsumenten ger feedback till Systembolaget – inte direkt till producenten.

– Om du ska klaga på ett vin i dag som du har köpt på Systembolaget då går du till Systembolaget, du går inte till producenten. Så producenten får aldrig veta någonting. Vill man uppnå ökad livsmedelsexport så måste fler livsmedelstillverkare möta fler konsumenter och höra vad som rör sig i konsumentens huvud eftersom vi handlar livsmedel som matchar våra värderingar, vi äter ju inte bara för att överleva.

LYSSNA: Hör Richard Tellström i Lantbrukspodden.

Relaterade artiklar

Till toppen