Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 1 oktober 2019

Trots Oatlys kampanj: Icas kunder spolade inte mjölken

Ica ökade försäljningen av mjölk veckan efter Oatlys kampanj med motsvarande tiotusentals glas mjölk. Det är även tusentals fler kunder som köpte mjölk jämfört med veckan innan.

 Efter Oatlys kampanj köpte inte Icakunderna mindre mjölk - tvärtom ökade försäljningen med flera tusen liter.
Efter Oatlys kampanj köpte inte Icakunderna mindre mjölk - tvärtom ökade försäljningen med flera tusen liter. FOTO: Istock

Ica Sveriges analysavdelning har tittat på hur försäljningsutvecklingen såg ut för mjölk under vecka 38, det vill säga veckan efter Oatlys uppmärksammade Spola mjölken-kampanj.

Tusentals liter mer sålda

Det visade sig att kunderna inte köpte mindre mjölk – tvärtom ökade försäljningen med flera tusen liter mjölk. De kunde också se att det är många tusen fler hushåll i alla åldersspann, som köpte mjölk jämfört med veckan innan.

– Det var uppenbart att Ica-kunderna inte spolade mjölken, utan det såldes mjölk motsvarande tiotusentals glas runt om i landet, så det verkar som att människor snarare tog ett glas extra till mellanmålet, eller lagade pannkakor en extra gång. För oss som värnar det svenska lantbruket var det självklart roligt, säger Maria Slars Paulsson, kategorichef för mejeri på Ica Sverige.

Viktigt med ett svenskt lantbruk

Hon vill av marknadsskäl inte gå ut med exakt hur många tusen liter mer som sålts, eller antalet nya kunder, men säger att det för Ica är viktigt med en bra balans – både när det gäller att minska utsläppen från jordbruket, men också att det svenska lantbruket får hela landet att leva och bidra till den biologiska mångfalden.

– Sveriges bönder har en särskild plats i Ica-hjärtat och även om det kanske inte var syftet med kampanjen så pratade människor om mjölk och om vikten med bra villkor för det svenska lantbruket och det gjorde säkerligen att en del kunder la en extra liter mjölk i korgen, säger Maria Slars Paulsson.

Axfood ser inte samma ökning

Hos livsmedelskedjan Axfood har man inte märkt av samma ökning, enligt presschefen Claes Salomonsson:

– På konventionell mjölk ser vi inget tydligt eller speciellt avvikande kring vecka 38. Vi ser dock en liten trend vad gäller laktosfri mjölk, där volymerna ökar i något snabbare takt runt vecka 38, dock svårt att säga om det har med Oatlys kampanj att göra.

Land Lantbruk har även ställt frågan till Coop angående mjölkförsäljningen samma period, men de har ännu inte lämnat något besked.

LÄS MER: Oatlys nya kampanj: Spola mjölkenLÄS MER: Oatly-debatten rasar vidare

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen