Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 23 January

Unga väljer svenskproducerat och fler kallar sig vegetarianer

Unga väljer svenskproducerat framför ekologiskt samtidigt som allt fler unga identifierar sig som "vegovänner" – det visar den senaste ungdomsbarometern.

FOTO: Mostphotos

Förra året uppgav en fjärdedel av de tillfrågade ungdomarna mellan 15-24 år att de ser sig som ”vegovänner”, det vill säga vegetarianer, flexitarianer eller veganer. I år har motsvarande siffra ökat till en tredjedel när ungdomsbarometern presenterar sin undersökning.

– Det är en radikal skillnad. Det är sällan man ser en så extrem trendökning på bara ett år. Speciellt när det kommer till sådana fundamentala saker som vad man stoppar i sig, säger Lovisa Sterner, livsstilsexpert hos Ungdomsbarometern till TT.

LÄS MER: Ungdomar väljer bort kött

Väljer bort kött för klimatet

Tidigare var det genom kläder och musik som unga identifierade sig, men i dag handlar det snarare om vad man äter. För samtidigt som många identifierar sig som vegetarianer säger en femtedel av dem att de ibland äter kött. Därför tror Lovisa Sterner att valet till stor del handlar om identitet. Vegetarianism ses inte bara som ett kostval, det symboliserar också hälsomedvetenhet, hållbarhetstänk och djuretik.

Enligt undersökningen är tanken om att köttindustrin har en negativ påverkan på klimatet som är den främsta anledningen till att unga väljer att inte äta kött.

Svenskproducerat framför ekologiskt

Undersökningen visar också att fler väljer svenskproducerad mat än ekologisk mat. På frågan vad man väljer att äta svarar 32 procent att de i möjligaste mån väljer svenskproducerat, 19 procent att de väljer ekologiskt och 15 procent att de väljer närproducerat.

Framför allt är det de unga tjejerna som har ett aktivt förhållningssätt till vilken mat de konsumerar.

LÄS OCKSÅ: Vego bredvid kött – nu utökas försöket

Påverka genom konsumtion

Enligt undersökningen anger 47 procent att de tror att de har möjlighet att påverka samhället genom att konsumera medvetet. Trots de ungas fokus på men bättre miljö är man dock inte beredd att konsumera mindre utan ser konsumtionen som nödvändig.

Sju av tio unga är med och bestämmer vad som ska handlas hem till familjen. Därmed påverkar trenden bland unga även konsumtionen hos deras föräldrageneration.

FAKTA:

Ungdomsbarometern är en studie som sedan 1991 genomförts årligen med 15 000 till 25 000 respondenter mellan 15 till 24 år. Denna studie genomfördes den 4 oktober till 15 november 2017 och bygger på 23 132 online-intervjuer.

LÄS OCKSÅ: Fler flexterianer ger grönare matvanorLÄS LEDAREN: ”Tveksam miljönytta med vegansk mat”

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen