Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 11 februari 2018

Varnar för att se tillväxt som framgång

Att låta företaget växa är långt ifrån enda vägen till framgång, anser Per Hansson, verksamhetsledare vid Kompetenscentrum för företagsledning, KCF, på SLU Alnarp.

– Jag vill flytta fokus från diskussionen om skalfördelar till att prata om vad man själv vill och de egna förutsättningarna.

 Per Hansson.
Per Hansson. FOTO: Anders Ingvarsson

Efter EU-inträdet (1995) har det skett en enorm utveckling av värdena på jord- och skogsföretag. En stadigt fallande ränta har gjort det förhållandevis lätt att investera. Men lönsamheten efter EU-inträdet är inte mycket att skryta med – det är knappast lönsamheten som drivit på investeringarna, påpekar Per Hansson.

Tillväxt kostar

Snabbväxarna i lantbruket har investerat stort i en allmänt sett svag ekonomi.

– Tittar vi på dem som investerade i mjölkproduktion för tio år sedan är det långt ifrån alla som lyckats. Men bilden som förmedlas är ofta av dem som lyckats och då ofta mätt i fler kor eller hektar.

Per Hansson varnar för att göra ständig tillväxt till ett föredöme och de risker det innebär att ha stora skulder i ett läge där räntan troligare går upp än ner.

– Vi behöver tala mer om tillväxtens kostnader. Tillväxten i företaget ökar pressen på att hålla ihop verksamheten med nya inslag som anställda eller ny produktionsteknik.

 Vadsbo Mjölk är ett bra exempel på hur enskilda lantbruksföretag kan gå ihop och växa tillsammans, anser Per Hansson, verksamhetsledare vid Kompetenscentrum för företagsledning på SLU.
Vadsbo Mjölk är ett bra exempel på hur enskilda lantbruksföretag kan gå ihop och växa tillsammans, anser Per Hansson, verksamhetsledare vid Kompetenscentrum för företagsledning på SLU. FOTO: Anders Ingvarsson

”Vill flytta fokus”

Per Hansson menar att lantbruksföretagen måste forma sin egen företagsstrategi.

– Diskussionen om storleksfördelar ligger som en våt filt över lantbrukets affärsutveckling, som om stordrift är enda vägen framåt. Jag vill flytta fokus till att prata om vad man själv vill och de egna förutsättningarna.

Diversifiera eller specialisera?

En avgörande fråga, säger han, är vilken strategi som är rätt i mitt företag.

– Om jag ska vara företagare på landsbygden, måste jag då ha 500 hektar? Om jag bara har 50 hektar hur kan jag göra dem lönsamma? Den typen av diskussion måste lyftas. Kanske kan jag kombinera med annan verksamhet – något som är vanligt i dag. Kanske ska jag inte specialisera mig utan i stället differentiera?

Andra värden än vinst

– Jag tror också att man som företagare kan ha andra mål än maximal vinst eller evig tillväxt. Att lyckas efter egen måttstock, är också att nå sina mål.

Du menar mjuka värden, att ha ett bra liv, kunna ha ett företag som fungerar med familjen?

– Ja, mjuka värden är också en del i företagandet. Men även att växa är ett mjukt värde – det behöver inte betyda mer pengar.

Motsatt utveckling

Parallellt med strukturförändringen mot färre och större gårdar pågår en annan utveckling, delvis driven av konsumenternas längtan efter det småskaliga. Per Hansson pekar på några exempel:

Lantbrukare som startar nya verksamheter som mikromejerier och mikrobryggerier och annan förädling.

Företag som kombinerar olika verksamheter, exempelvis med entreprenad och turism.

Även omläggning till eko kan vara ett sätt att höja värdet på det som produceras – utan att produktionen ökar.

”Måste göra misstag”

– Ett intressant exempel är Vadsbo Mjölk där en grupp lantbrukare går samma och klarar det ingen skulle klara var för sig. Det svåra är att göra något ingen annan har gjort – men om man tittar på sina resurser så kanske det är där möjligheterna finns. Man måste få göra sina misstag och våga pröva.

FOTNOT: Vadsbo Mjölk AB ägs till 90,1% av Vadsbo Växtodling AB som i sin tur har nio ägare. Företaget bestod från början av fem lantbruksföretag som 1999 gick samman för att rationalisera sin verksamhet. Sedan dess har en ägare slutat och fem tillkommit.LÄS MER: ”Jag drivs av att växa med lönsamhet”

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen