Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 17 januari 2018

”Växtförädling basen för all utveckling”

De flesta livsmedelsföretag har inte råd att driva egen forskning och utveckling. Därför behövs det mer av samverkan på det området, var budskapet under ett stort möte om den svenska livsmedelsexporten.

 Lars Appelqvist, VD för Löfbergs Lila och ordförande i Livsmedelsföretagen.
Lars Appelqvist, VD för Löfbergs Lila och ordförande i Livsmedelsföretagen. FOTO: Löfbergs Lila

Ökad export av svensk mat är en central del i den nationella livsmedelsstrategin. I går, tisdag, arrangerade Jordbruksverket ett heldagsseminarium i Stockholm om svenska företags möjligheter att slå sig in på nya marknader.

Regeringen satsar i år totalt 48 miljoner kronor på olika exportfrämjande åtgärder. Av dem summan är 10 miljoner kronor vikta åt export av ekologiska livsmedel.

”Basen för all utveckling”

Lantmännen, med en omsättning på 37 miljarder kronor och 10 000 anställda i ett 20-tal länder, är en stor svensk exportör. Företagets forskningsdirektör, Mats Larsson, förklarade att exporten uppgår till 3,8 miljarder kronor. Spannmål, ingredienser, foder och etanol samt färdiga livsmedel säljs till länder runt om i världen.

– Växtförädling är basen för all utveckling, konstaterade Mats Larsson.

8-12 års process att ta fram ny sort

Lantmännen satsar årligen 250 miljoner kronor på forskning och utveckling, varav 100 miljoner kronor på växtförädling. Det arbetet sysselsätter 65 personer och bedrivs med stor långsiktighet.

– Det tar åtta till tolv år att ta fram en ny sort, förklarade Mats Larsson.

Lars Appelqvist är vd för familjeföretaget Löfbergs Lila och ordförande i branschorganisationen Livsmedelsföretagen. Han slog fast att Lantmännen, med stora resurser till egen forskning och utveckling, är ett undantag bland svenska livsmedelsföretag. De flesta har helt enkelt inte råd att hålla sig med en sådan avdelning.

– Vi måste hitta samarbeten så att många företag kan få tillgång till forskning för att produktutveckla, sade Lars Appelqvist.

”Krävs mer än förädling”

Han framhöll att förutsättningen för att lyckas utomlands är produkten i någon mening är unik – den måste tillföra marknaden något nytt.

– Det krävs mer av förädling. Vi måste också se till att vara konkurrenskraftiga, vi ligger långt efter vad gäller automation i Sverige, sade Lars Appelqvist och efterlyste fler tekniker och ingenjörer i den svenska livsmedelsbranschen.

LÄS MER: Ökad ekoexport kräver större lokal närvaro

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen