Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 16 december 2017

Växthuset satsar på digital teknik

Lantmännens inkubatorprogram Växthuset siktar på att få fram företag inom Agtech till vårens kursomgång.

 Växthuset startades av Jakob Söderström och Emma Nordell på Lantmännen för att fånga upp de många idéer som finns inom organisationen.
Växthuset startades av Jakob Söderström och Emma Nordell på Lantmännen för att fånga upp de många idéer som finns inom organisationen. FOTO: lantmännen

Programmet hjälper entreprenörer inom och utanför Lantmännen att utveckla sina idéer till lönsamma affärer.

Växthuset startades 2014 av Lantmännen.

– Vi ville fånga upp de många idéer som finns inom organisationen, säger Jakob Söderström, affärsutvecklare hos Lantmännen, som drog i gång projektet med kollegan Emma Nordell.

Fokus ligger på ett utbildningsprogram för att utveckla affärsidéer. Det består av workshops, seminarier och kunskap om hur man finansierar idéerna.

De första åren var det endast anställda inom Lantmännen som deltog. Numera är det även delägare och externa sökanden som får plats på de olika kursomgångarna.

– Vi har fått bra respons. Vi tar in tio projekt per omgång, säger Jakob Söderström.

För första gången har intagningen ett tema. Vårens tema är Agtech, lantbruksteknik.

Alla idéer – allt ifrån digital farming, precisionsodling, beslutsstödsverktyg och digitala mätsystem – är av intresse.

– Digitaliseringen av det svenska lantbruket är en viktig framtidsfråga. Med hjälp av ny teknik kan vi optimera insatserna på åkern och gynna klimat och miljö, samtidigt som vi ökar matproduktionen, säger Emma Nordell.

Erbjuds utbildningsprogram

Entreprenörer ges möjlighet att utveckla sina idéer i Lantmännens Växthus, som drivs under våren 2018 tillsammans med Agroväst – ett utvecklingsbolag inom de gröna näringarna.

Deltagarna erbjuds ett utbildningsprogram som ger dem stöd i hur de kan utveckla sina idéer till kommersiella produkter och tjänster.

Får stöd och råd

Totalt är det 45 olika projekt som startat genom åren hos Växthuset. Flera har utvecklats vidare och implementerats internt hos Lantmännen. Andra projekt har blivit produkter på marknaden – exempelvis foderprodukter och nya tjänster mot lantbrukare.

Utbildningsprogrammet består av en serie workshops som äger rum i Skara från början av februari till början av mars 2018. De bästa bidragen erbjuds fortsatt stöd i form av exempelvis affärsutveckling eller prototyputveckling.

– Alla deltagare får även en mentor som ger stöd och råd under resans gång. Vi vill ge alla idéer de bästa förutsättningarna för att kunna växa under programmet, säger Jakob Söderström.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen