Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 29 juni 2019

VD: "Kunderna har inte känt igen Svenska Foder"

Svenska Foder ska bli mer på tårna – därav föryngringen. VD Carsten Klausen menar att kunderna under några år inte har känt igen företaget.

 Svenska Foder har inte stått att känna igen de senaste åren, menar VD Carsten Klausen. Nya chefer och en föryngrad organisation ska göra företaget mer dynamiskt.
Svenska Foder har inte stått att känna igen de senaste åren, menar VD Carsten Klausen. Nya chefer och en föryngrad organisation ska göra företaget mer dynamiskt. FOTO: Martin Frick

– Jag skulle inte säga att det är några stora förändringar i vår långsiktiga strategi. Däremot har vi föryngrat vår organisation, dels för att medarbetare gått i pension eller sagt upp sig och dels för att vi själva har sagt upp några medarbetare, säger Carsten Klausen.

Svenska Foder expanderade kraftigt under ett tiotal år och var som mest uppe i 330 anställda. Nu är man nere i cirka 300 personer. Carsten Klausen menar att det till hälften handlar om en minskad ledningsstab och till hälften om personer som slutat till följd av att fem butiker lagts ned.

Minskad ledningsgrupp

– Ju fler chefer du har desto fler blir det som vill hävda sina roller. När jag och vår vice VD Johan Nordenblad kom tillbaka för drygt två år sedan minskade vi ledningsgruppen med 25 procent. Därutöver har det skett ytterligare tillpassning på ledande poster, uppger Carsten Klausen.

Han är nöjd med att alla nya chefsrekryteringar utgörs av personer som funnits i företaget och som har arbetat sig upp till en högre position. Carsten Klausen är övertygad om att föryngringen kommer att göra Svenska Foder mer dynamiskt.

Inte gått att känna igen

– Det har varit några år när kunderna inte riktigt känt igen Svenska Foder. Det handlar om energinivå och det är mitt ansvar att sätta samman det bästa laget. Vi har inte varit innovativa nog och det har det blivit ändring på, säger Carsten Klausen.

Att spannmålshandeln delvis bedrivs i samarbete med DLG är enligt Carsten Klausen ett sätt att utnyttja den kompetens som finns inom koncernen. Svenska Foder kommer även att lansera en ny finansiell produkt för prissäkring av spannmål som redan används av runt 6 000 DLG-kunder i andra länder.

Ska konkurrera med Skira

Svenska Foder ska även ge sig in i handeln från gård till gård med hjälp av en modell som påminner om Skira men där företaget hoppas kunna konkurrera med en lägre avgift.

– Båda dessa produkter ska vi förhoppningsvis lansera under Borgebydagarna, säger Carsten Klausen.

LÄS MER: Svenska Foder har sparat sig ur krisen

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen