Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 24 augusti

”Vi skapade en sorts Gnosjöanda”

Med ett välfyllt skafferi och årliga matdagar har Falkenberg satt maten och de lokala råvarorna i fokus. Något som betalar sig i ökat intresse för den halländska kommunen som resmål. Niklas Harrysson mjölkgården Kullsgärde tycker satsningen skapar stolthet över bondejobbet.

 Niklas Åkesson känns Falkenbergs satsning på lokal mat viktig även om mesta mjölken går till en global aktör.
Niklas Åkesson känns Falkenbergs satsning på lokal mat viktig även om mesta mjölken går till en global aktör. FOTO: Anders Ingvarsson

Mat- och tv-profilen Lisa Lemke pekas ut som en av de drivkrafterna bakom Falkenbergs skafferi som samlar ett 50-tal lantbruk, restauranger och matföretag under ett paraply. Själv tonar Lisa Lemke ner sin betydelse när hon sitter i sin restaurangträdgård nära Skrea kyrka och pratar om mat och lantbruk. Men hon har ett omfattande samarbete med många av de lokala producenterna.

– De råvaruproducenter vi samarbetar med är ”matens hjältar”, säger hon.

Samarbete framgångsfaktor

På en griffeltavla inne i restaurangen har hon skrivit upp de hjältar hon talar om: Från den stora kvarnen i Slöinge till enskilda bönder och mathantverkare som gör allt från ost till kumbucha.

 – Samarbete istället för konkurrens har skapat en positiv anda. Vi hjälper varandra och ser inte oss som konkurrenter, säger Lisa Lemke om Falkenberg skafferi som öppnat ögonen för de lokala råvarorna.
– Samarbete istället för konkurrens har skapat en positiv anda. Vi hjälper varandra och ser inte oss som konkurrenter, säger Lisa Lemke om Falkenberg skafferi som öppnat ögonen för de lokala råvarorna. FOTO: Anders Ingvarsson

Om utvecklingen kring maten i Falkenberg säger hon:

– Det som skapat framgång är att vi började samarbeta och skapade en sorts Gnosjöanda. Vi ser oss som kollegor, inte som konkurrenter.

Letade lokalt

Lisa Lemke och Marcus Nordgren, som driver Prostens Pizza, började så fort de kom till Falkenberg att börja titta på vilka råvaror de kunde hitta lokalt.

Fakta: Falkenberg skafferi

Paraplyorganisationen består av ett stort antal olika aktörer: Skrea ost och Källsjö mejeri, en stor grupp odlare i Långås potatis och rotfrukter, Källdalens trädgårdar som är Krav-odlare, Gunnagård med köttproduktion nöt och gris, äppel- och bärodlingar, Ugglarps grönt, Solskensfarmarna som bland annat producerar naturbeteskött, Gudmundsgården med uppfödning av utegrisar och gårdscharkuteri, Tångagård med Krav-odling av grönsaker, samt ett antal mathantverkare och restauranger och kaféer.

Men att som krögare arbeta med lokala råvaror kräver att man tänker nytt, säger hon.

– Istället för att först sätta menyn och sedan köpa råvaror måste man titta på vilka råvaror som finns och skapa menyn efter det. Även mitt i vintern har vi bra råvaror – potatis, kål och lök finns alltid och det utmanar kreativiteten att skapa god mat av begränsade resurser. Det är lite av gammeldags hushållslära.

”Bra för bönderna”

Lokalt kött, lokalt tillverkade korvar och lokalt mjöl till pizza och pasta finns också alltid att tillgå.

Bara en bit bort ligger mjölkgården Kullsgärde med runt 150 mjölkande kor och som än ett tag drivs av Kjell Harrysson som byggde upp mjölkproduktionen i slutet av 70-talet. Nu är sonen Niklas redo att snart ta över.

– Falkenbergs skafferi är bra för bönderna, säger Kjell. Skafferiet och Falkenbergs matdagar gör att man kommer i kontakt med konsumenterna, det är otroligt bra.

”Skapar stolthet”

Kjell Harrysson ser kontaktytorna som skapas som något som gynnar lantbruket och sonen Niklas håller med.

– Vi levererar ju det mesta till Arla men det skapar en stolthet att Falkenberg sätter råvarorna i fokus och när Lisa (Lemke) pratar om bönder som hjältar så har det betydelse. Nu talar man mycket i kommunen om att ha råvarorna i fokus.

Känner du dig som en hjälte?

– Ja. Känslan är den. Vi vet ju att vi arbetar med något viktigt, Och nu är restaurangerna med och driver på och profilerar sig på lokala råvaror. Det skapar också en bra känsla, säger Niklas.

Lokalt mejeri

Kullsgärdes kossor producerar mellan 1,3 och 1,4 miljoner kilo mjölk per år. Arla tar hand om det mesta. 40 000 kilo går till Skrea mjölk – det lilla mejeri som drivs av Monica Bondesson och där Kullsgärde är delägare.

– Det är en liten mängd mjölk men den betyder en del för oss, säger Niklas som konstaterar att man med en stor mängd mjölk finns på en global marknad – men också med en liten del på den mycket lokala.

 Monica Bondesson på Skrea mjölk.
Monica Bondesson på Skrea mjölk. FOTO: Anders Ingvarsson

Matintresserade turister

Monica Bondesson gör hårdostar, bland annat kumminost, blå och vitmögelost, yoghurt och så vanlig mjölk som säljs på glasflaska.

– Många gör dagsutflykter hit, turisterna är ju intresserade av mat. Restauranger och kaféer köper våra ostar och nu är det mycket prat om cypriotisk haloumi så jag hoppas kunna sälja mer ”grillost”, säger hon.

Mycket på lite område

Att Falkenberg lyckats skapa intresse för lokal mat tror hon har flera förklaringar.

– Bland annat tror jag det spelar roll att du på ett litet område kan köra runt och köpa bröd, ost, kött, grönsaker och annat, menar Monica Bondesson.

Drömmen en saluhall

Lisa Lemke hoppas att nya mål ska sättas för den lokala maten. Helst hade hon sett en saluhall inne i centrum där lokala bönder och mathantverkare kan sälja sina varor.

– Jag tror staden och landsbygden behöver komma närmare varandra.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen