Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 6 december

Vill nå unga konsumenter genom Youtube-stjärnor

ÖSTRA TUNHEM

För att möta den minskande mjölkkonsumtionen bland yngre konsumenter kommer Falköpings mejeri under våren att ta hjälp av flera influencers med många följare på Youtube.

 Efter 18 månader på tjänsten som försäljningschef ska Patrick Kunst ta hjälp av influencerar på Youtube för att nå de yngre konsumenterna.
Efter 18 månader på tjänsten som försäljningschef ska Patrick Kunst ta hjälp av influencerar på Youtube för att nå de yngre konsumenterna. FOTO: Göran Berglund

Även om Falköpings mejeri under verksamhetsåret 2017–2018 ökade sina marknadsandelar brottas det precis som andra mejerier med en vikande trend för dryckesmjölken. Minskningstakten ligger på ungefär 2 procent.

Opinionsbildare

Bland många andra marknadsföringsåtgärder kommer mejeriet till våren att testa ett samarbete med en influencer, det vill säga en opinionsbildare som uttalar sig bland annat i sociala medier för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen.

I det här fallet skaparen av en Youtube-kanal som med sitt stora antal följare anses kommersiellt intressant.

The milky way

Projektet ska pågå under flera år och går under namnet The milky way och målgruppen är yngre konsumenter i spannet 13–25 år. Inom det definierade området i västra Sverige beräknas gruppen bestå av 340 000 personer.

– Den här gruppen når vi inte i första hand med rationella argument utan genom att skapa en känsla för varumärket. Därför går vi in i dessa sponsrade samarbeten, berättar försäljningschef Patrick Kunst.

Mest populära plattformen

Han ser framför sig Youtube-inslag där influencern följer med mejeriets mjölkbil ut till gårdarna och pratar med personal och bönder.

 Anders Segerström, VD för Falköpings mejeri, menar att framtiden för svensk mjölkproduktion avgörs inom de närmaste två–tre åren av handel, konsumenter och politiker.
Anders Segerström, VD för Falköpings mejeri, menar att framtiden för svensk mjölkproduktion avgörs inom de närmaste två–tre åren av handel, konsumenter och politiker. FOTO: Göran Berglund

– Man kan tycka vad man vill om det, men Youtube är i dagsläget den mest populära medieplattformen för personer i åldrarna 10–35 år. Det är så de söker information och vi behöver möta dem på deras planhalva, säger VD Anders Segerström.

Fler samarbeten möjliga

Om försöket visar sig vara lyckat kommer fler samarbeten med olika influencers att etableras.

Marknadsföringen är bland annat ett sätt att möta den ökande andelen växtbaserade produkter i mejerihyllan. Falköpings mejeri ger sig dock inte in i den kategorin annat än att det lanserar en bredbar blandning av smör och rapsolja under namnet Grådö Bre’.

Färsk laktosfri grädde

– Det är en svår marknad att ge sig in i så vi avvaktar resultatet innan vi lanserar en motsvarande variant från Falköping, säger Patrick Kunst.

En annan ny produkt som aviseras är laktosfri färsk 40-procentig grädde som ska finnas ute från vecka 20. Den blir den första i sitt slag eftersom andra mejeriers alternativ har varit hållbarhetsbehandlad och med 36 procent fett.

Säljande ost

Det fanns flera framgångar från Grådö att rapportera om. Jubileumsosten har sålt tre gånger så mycket som förväntat och ytterligare en ostsort förbereds. Dessutom finns Grådös produkter nu i Icas automatiska beställningssystem vilket har rönt intresse för mejeriet även utanför det egentliga kärnområdet.

– Trenden är att det närproducerade svenska är viktigare än ekologiskt. Många känner en trygghet med svenskmärkningen, menar Patrick Kunst.

Till alla kedjor

I både Axfood och Coop är Falköpings mejeri inne med såväl egna varumärket som EMV. Mejeriet har även EMV-leverans till Lidl. Till Ica, Netto och Bergendahls säljs för närvarande endast mejeriets eget varumärke.

VD Anders Segerström menar att sommarens torka har haft det goda med sig att dagligvaruhandeln har börjat inse att de inte kan ta den svenska råvaran för given.

– Ju mer EMV vi producerar åt handeln, desto större ansvar måste den ta för totalbalansen. Det går inte bara att plocka russinen ur kakan utan det är en helhet som ska fungera, säger Anders Segerström.

Avgörande framtid

Efterfrågan på fett är för tillfället så stor att svenska kor skulle behöva ligga på en fetthalt på 6 procent, mot normala 4,2 procent, för täcka behovet.

– Som jag ser det kommer handel, konsumenter och politiker att under de närmaste två–tre åren bestämma vad vi ska ha för slags mjölkproduktion i Sverige, menar Anders Segerström.

LÄS MER: Falköpings mejeri uppe på rekordnivåer

Fakta: Årsstämma

Claes Arnesson omvaldes som ordförande när Falköpings mejeri höll sin årsstämma. Stefan Lennartsson, invald i styrelsen 2010, hade avsagt sig omval och ersattes med Christian Oskarsson, tidigare suppleant.

Jonas Karlsson omvaldes för ytterligare två år medan Sture Gustavsson, Lennart Bogren, Sofia Broo och Anders Badh har ett år kvar på sin mandatperiod.

Till ny suppleant valdes Bengt Engdahl, 52, ekologisk mjölkproducent på Månsagården utanför Mariestad.

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen