Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 7 juni

Yngre mer missnöjda med myndigheter

Jan Lorentzon som är analytiker på LRF tycker att det är ett allvarligt problem att så många upplever problem med myndigheterna och att något måste göras.

 Jan Lorentzon, analysansvarig LRF.
Jan Lorentzon, analysansvarig LRF. FOTO: Johanna Norin

– Många lantbrukare, särskilt de under 40, tycker att myndighetskontakter är krångliga och jobbiga, säger Jan Lorentzon som är analytiker på LRF.

Yngre ovana att vänta

– Den yngre generationen reagerar mer än den äldre. De yngre är kanske vana vid att allting ska gå fort och vara smidigt och enkelt. Och det är det inte alltid.

Hälften missnöjda

LRF nämner i ett pressmeddelande som exempel att det kan ta upp till tre år att få miljötillstånd för ett större djurstall. Och att lantbrukare som ringer en myndighet och frågar om råd för hur en regel ska tolkas ibland inte får tydliga svar.

– Ungefär hälften av lantbrukarna är missnöjda. Det är inte bra, säger Jan Lorentzon, som tycker att något måste göras.

”Allvarligt problem”

Yngre är mer missnöjda. Bland lantbrukare som är över 55 år tycker 14 procent att myndigheter godtyckliga och ”gör olika bedömningar i likartade situationer” – men för yngre lantbrukare under 40 år är den siffran nästan dubbelt så stor, 26 procent.

– Det är klart att detta är ett allvarligt problem. Vi ska göra en större, uppföljande undersökning under våren. LRF arbetar för att få i gång en dialog med myndigheterna om problemet. Man kan ta Skatteverket som exempel, vi gillar kanske inte att betala skatt, men verket får ofta högt betyg för sin service. Så borde det vara för länsstyrelserna också, säger Jan Lorentzon.

LÄS MER: Hälften av alla lantbrukare missnöjda med myndigheter

FAKTA: Så fungerar enkäten

I enkäten från LRF deltog 431 lantbrukare. Ungefär hälften tycker att myndigheter har gjort olika bedömningar i likartade situationer, att myndigheter har brustit i saklighet eller opartiskhet och att de inte får tillräcklig vägledning för att kunna uppfylla regelkrav:

1. ”Har du själv upplevt att myndigheter gör olika bedömningar i likartade situationer?”

Aldrig: 25 procent.

Någon gång: 30 procent.

Ofta: 15 procent.

Alltid/nästan alltid: 8 procent.

Vet inte/svarar inte: 22 procent.

2. ”Har du själv upplevt att myndigheter brister i saklighet eller opartiskhet?!”

Aldrig: 30 procent.

Någon gång: 33 procent.

Ofta: 10 procent.

Alltid/nästan alltid: 4 procent.

Vet inte/svarar inte: 22 procent.

3. ”Har du själv upplevt att myndigheter inte ger tillräcklig vägledning för att du ska veta vad som krävs för att uppfylla regelkrav?”

Aldrig: 32 procent.

Någon gång: 26 procent.

Ofta: 15 procent.

Alltid/nästan alltid: 6 procent.

Vet inte/svarar inte: 22 procent.

4. ”Har du själv upplevt att information eller beslut från myndigheter är svåra att förstå?”

Aldrig: 13 procent.

Någon gång: 38 procent.

Ofta: 26 procent.

Alltid/nästan alltid: 11 procent.

Vet inte/svarar inte: 13 procent.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen