Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ledare 6 juni

”Klimatomställningen måste vara rättvis”

Klimatomställningen måste ta hänsyn till olika konsekvenser. En grön skatteväxling bör även se till att människor och företag kan leva i hela landet, skriver Tove Mellgren i veckans ledare.

Det här är en ledarartikel skriven av Land Lantbruks ledarskribenter. Land Lantbruk är LRFs medlemstidning och partipolitiskt obunden.

 Tove Mellgren skriver ledare i Land Lantbruk.
Tove Mellgren skriver ledare i Land Lantbruk.

Få frågor blottar klyftan mellan stad och land så mycket som en diskussion om bensinliterpriset. Det märks i Facebookgruppen Bensinupproret 2.0 och den diskussion den folkopinionen fört med sig.

Bensinen är rekorddyr. Anledningarna till det är flera – högt pris på råolja, oro i viktiga oljeländer och en svag svensk krona.

Bensinupproret 2.0, Facebookgruppen som kräver sänkt bensinpris, har nått över 650 000 medlemmar på en dryg månad. Det är ungefär lika många som röstade på Socialdemokraterna och Miljöpartiet i EU-parlamentsval.

Att kostnaden för att röra sig på landsbygden ökar upprör givetvis alla de som lever, verkar och driver företag där. Alternativen till bensin och diesel är få och i många fall dyra. Kollektivtrafiken är begränsad.

Men är landsbygden ohållbar? Det är ju på landsbygden som den förnybara energin produceras. Det finns inga vindkraftverk i Stockholm. Däremot finns det mängder av vindssnurror i Sollefteå, Ockelbo och Västgötaslätten. Vattenkraften står normalt sett för ungefär 45 procent av Sveriges elproduktion och vattenkraftverken finns framförallt i Norrland. För att inte tala om landsbygdens förmåga att producera livsmedel, andra råvaror och bevara biologisk mångfald.

Utan hållbar norrländsk elproduktionen kan man inte tända lampan i stan. Men det är på landsbygden transportsektorns senfärdighet med att bli av med sitt oljeberoende blottas mest. Drivmedelsutvecklingen går för långsamt.

Det är ingen tvekan om att fossila bränslen behöver fasas ut. Och det kommer att gå ganska snabbt. I slutdebatten inför EU-parlamentsvalet menade en majoritet av toppkandidaterna att nya diesel- och bensinbilar ska förbjudas inom EU till 2030. Det är drygt ett decennium bort. Fossila bränslen är inte framtiden.

En klimatomställning måste ta hänsyn till sociala och faktiska konsekvenser, annars kommer den varken få gehör eller legitimitet. Den får inte upplevas som en orättvis beskattning på avstånd. Krafter som vill påverka, som Bensinupproret 2.0, bör istället ställa frågan ”Vad får landsbygden istället?” Vad innebär en grön skatteväxling som också ser till att människor och företag kan leva i hela landet?

Tove Mellgren

red@landlantbruk.se

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen