Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ledare 14 november

”Svårt att attrahera kompetens med den människosynen”

Motorprestanda, pris och komfort borde vara intressantare än vackra kvinnor, skriver Lena Johansson i sin ledare efter Ponsses kalenderskandal.

Det här är en ledarartikel skriven av Land Lantbruks ledarskribenter. Land Lantbruk är LRFs medlemstidning och partipolitiskt obunden.

 Lena Johansson, ledarskribent i Land Lantbruk.
Lena Johansson, ledarskribent i Land Lantbruk. FOTO: Istock/Ann Lindén

Skogsmaskinföretaget Ponsse har hamnat i skamvrån sedan det kom fram att en av deras återförsäljare ger ut en kalender med lättklädda kvinnor. Kvinnor som i uppknäppta flanellskjortor och stringtrosor vällustigt lutar sig mot maskinerna. Kalendern är för 2020 och man skulle kunna tro att det var slut på den här typen av marknadsföring, efter metoo-uppropen och allt annat som hänt inom jämställdhetsområdet. Men tydligen inte …

Ponsse försöker förklara sig med att företaget självt inte gjort kalendern, och efter protesterna dras hela upplagan för 2020 in. Kalendern har getts ut i flera år. Först nu när uppståndelsen riskerar att bli affärskritisk reagerar huvudkontoret.

Stora skogsbolag som Sveaskog, SCA och Holmen tar avstånd från kalendrarna, men det sorgliga är att Ponsse är långt ifrån ensamt i skamvrån. Ett känt traktorföretag hade åtminstone för ett par år sedan en liknande kalender och en firma som säljer lantbruksutrustning till kunder över hela Europa försöker också sälja sina produkter med hjälp av halvnakna, unga kvinnor.

I sociala medier tar många kalendrarna i försvar. Men att flickorna får betalt, är nöjda med sitt jobb, är vackra att titta på eller liknande ursäkter är inte relevant. Det handlar ytterst inte om det. Det handlar om att kvinnor – antingen de är påklädda eller inte – inte ska användas som accessoarer till maskiner. Att maskinerna och andra produkter borde kunna säljas på egna meriter. Att motorprestanda, pris och komfort borde vara intressantare än vackra kvinnor.

När jämställdheten kommit så långt att kvinnor samtidigt är ledare för skogs- och lantbruksföretag, varför ska då andra kvinnor degraderas till kuttersmycken och reklampelare? Är de senare en annan typ av människor än de kvinnor som fattar beslut om maskinköp?

Den här typen av marknadsföring är lika förnedrande för män som för kvinnor. Den förutsätter att män har en sådan reptilhjärna att det räcker att agna med vackra kvinnor för att få dem på kroken. Det känns så gammalmodigt och unket att det genast borde förpassas till historien.

Med en sådan människosyn kommer det gröna näringslivet att ha svårt att uppfattas som en modern, attraktiv bransch och kunna locka till sig kompetenta kvinnor och män.

LÄS MER: Återförsäljare gjorde nakenkalender i Ponsses namnLÄS MER: Nakenbilderna togs på Ponsses fabrik

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen