Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Politik 18 januari 2018

Ikea ska sälja in svensk mat på Grüne Woche

Med varumärket Ikea väl synligt i den svenska montern på Berlin-mässan Grüne Woche hoppas regeringen dra en lans för svensk livsmedelsexport.

 Sven-Erik Bucht (S), landsbygdsminister.
Sven-Erik Bucht (S), landsbygdsminister. FOTO: Ann Lindén

Det är efter flera års frånvaro som Sverige åter har en monter på världens ledande konsumentmässa, som i år lockar 1 600 utställare från 80 nationer. Från fredag 19 januari och fram till 28 januari beräknas mässan dra cirka 400 000 besökare.

– Det är klart att vi inte kan gömma oss från en sådan här stor mässa. Det är en jättemöjlighet att kunna visa upp svenska livsmedel för en stor och viktig kundgrupp, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) som åker ned redan på torsdag för att inviga den svenska montern och träffa ministerkolleger.

Älghamburgare och hantverksöl

Det är med ett Ikea-kök som fond som ett 20-tal företag ska visa upp Sveriges ”mångfacetterade matlandskap” med exotiska kombinationer som älghamburgare och jämtländska nachos och ett urval av småskaliga hantverksöl.

Det budskap som sänds ut är att svensk mat står för hög kvalitet, god djurvälfärd och låg miljöpåverkan.

– Det är en jättespännande monter på temat midsommar. Det speglar en traditionell bild av den svenska landsbygden med röda stugor, men blandad med ett modernt Ikea-kök.

”Ett av världens starkaste varumärken”

2007 blev Sven-Erik Bucht, då kommunalråd, vald till årets svensk för bedriften att ha lockat Ikea att öppna ett varuhus i Haparanda.

Ligger du som minister bakom Ikeas medverkan i årets svenska monter på Grüne Woche?

– Det får du fråga någon annan om. Jag vill inte säga det, säger Sven-Erik Bucht och skrattar.

Men vill du kanske ändå avslöja om du har kastat in idén?

– Ikea är ju ett av världens starkaste varumärken. Varför inte använda dem när vi promotar svenska livsmedel. Alla som tänker efter måste inse att det är jäkligt smart, svarar Sven-Erik Bucht, åter undvikande.

”Mycket branschfolk som rör sig på mässan”

Speciellt under helgen brukar Grüne Woche förvandlas till rena folkfesten med inslag som dansuppvisningar och riklig ölutskänkning. Att Grüne Woche inte är en regelrätt branschmässa har varit ett svenskt skäl för att inte årligen medverka.

– Det är visserligen en konsumentmässa, men vi vet att det ändå är väldigt mycket branschfolk som rör sig på mässan, säger Sven-Erik Bucht.

Att tyskar är kända för att uppskatta Sverige som resmål är ytterligare ett motiv för att vara på plats i Berlin, betonar han.

– Inte minst hittar man tyskar i den del av besöksnäringen som riktar sig mot svensk landsbygd och naturturism.

Under sin tid som landsbygdsminister var Eskil Erlandsson (C) vid några tillfällen på plats i Berlin, och 2011 med en ganska stor svensk monter.

Tio miljoner för svenskt deltagande

Men den svenska närvaron har varit oregelbunden. Regeringen har nu gett Jordbruksverket tio miljoner kronor för att under tre år genomföra det svenska deltagande på mässan. Satsningen sker som en del av livsmedelsstrategins syfte för att öka livsmedelsexporten.

LÄS MER: Sverige representerat på Grüne WocheIkea satsar på hållbart lantbruk

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

LRF-STÄMMA 2019
LRF: Politiker måste göra allvar av livsmedelsstrategin
lantbruk

LRF: Politiker måste göra allvar av livsmedelsstrategin

Hela Sverige måste inse allvaret när det gäller självförsörjningen av livsmedel. Stämman ville att LRF ska öka trycket på politikerna att göra verkstad av livsmedelsstrategin.

EU-VALET 2019
MP: ”Inför en antibiotikaskatt”
politik

MP: ”Inför en antibiotikaskatt”

Pär Holmgren svarar på de viktigaste lantbruksfrågorna inför EU-valet.

Till toppen