Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 3 april

Chippning nästa europeiska dieselskandal

Kväveoxidutsläppen från var tredje östeuropeisk och var sjätte spansk långtradare är så höga att avgasreningen medvetet måste ha satts ur spel. Nu vill flera central- och västeuropeiska länder kontrollera lastbilarnas avgasutsläpp hårdare.

 Denna finska lastbil har ingenting med chippningen att göra.
Denna finska lastbil har ingenting med chippningen att göra. FOTO: David Larsson

Åkerinäringen står för en femtedel av de hälsofarliga kväveoxidutsläppen i Europas städer, och med förfalskad avgasrening lurar åkeribranschen dessutom staterna på vägskatter.

Avgasreningen kaputt – med flit

Var tredje östeuropeisk och var sjätte spansk långtradare kör sannoligt med avgasreningen avsiktligt satt ur spel. Det visar undersökningar i Österrike och Spanien refererade av Münchentidningen Süddeutsche Zeitung.

Men allt talar för att avgasbrottligheten är spridd i hela Europas åkerinäring. Spansk polis fann spår som ledde mot Frankrike och Storbritannien och har begärt hjälp av Europol.

Chip kopplad till motorstyrningen

Tekniskt sker avgasbrottsligheten så att en dosa, chip, kopplas till motorstyrningen. Med falska signaler lurar dosan motorstyrningen att driva motorn så att den utnyttjar bränslet effektivare. Men då bränns ofta mer av luftens kväve till farliga kväveoxider.

Signalerna kan också ”ställa på” motorn så att den blir starkare. Och på motorer med katalysator och insprutning av en urealösning som renar dieselavgaserna (exempelvis AdBlue) stängs ureainsprutningen av, men dosans signaler får motorstyrningen att tro att avgasreningen fungerar.

Vägskatter baserade på lastbilens avgasreningsklass

Enligt Süddeutsche Zeitung anser österrikiska myndigheter att en dosa för tusen kronor sänker driftskostnaderna för en lastbil med en tredjedel. Bara avstängd ureainsprutning sparar ett par kronor per mil och lastbil.

Motorvägsavgifter och andra vägskatter beror i bland annat Tyskland på lastbilens avgasreningsklass. Att köra en formellt renad lastbil med avstängd rening innebär då att fordonet lurar staten på vägavgifter.

Svag övervakning

Enligt den tyska tidningen är myndigheternas övervakning svag, få kontroller görs och vid en vägkantskontroll är det svårt att hitta chipdosan. Och chiptekniken utvecklas, i dag finns chip monterade direkt i styrdatorboxen, och vid mjukvaruchippning krävs ett verkstadsbesök för att upptäcka falsariet.

LÄS MER: Fossilfritt på gården – här är de eldrivna maskinerna (LRF Premium)

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

LRF-STÄMMA 2019
Jordbruket tar sig in i EU-debatten
lantbruk

Jordbruket tar sig in i EU-debatten

Jordbruket börjar spela en större roll i den svenska EU-debatten, men det är bara bönder som bryr sig om CAP konstaterar DN-journalisten Johar Bendjelloul, på LRFs riksförbundsstämma.

Till toppen