Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 27 april 2018

Claas mål: Från 3 till 10 procent

När hela havet stormade i traktorbranschen tappade Claas mark. Nu är målet att om tre år ha gått upp till att vara landets fjärde största traktormärke.

 Claas Xerion fördelar majsensilage i plansilo vid tysk biogasanläggning.
Claas Xerion fördelar majsensilage i plansilo vid tysk biogasanläggning. FOTO: Per Emgardsson

Tillverkaren Claas ska gå från tre till tio procent av traktormarknaden på tre år. Det sade Håkan Bårring, marknadschef för traktorer på Swedish Agro Machinery, vid en veckolång säljarkurs på skånska Borgeby.

Målsättningen innebär att Claas ska sälja 300 traktorer per år i Sverige. Med 2017 års registreringssiffror skulle Claas då bli landets fjärde största traktormärke efter John Deere, Valtra och Massey Ferguson.

Delmål: Gå om Deutz

New Holland hade i fjol 291 registreringar och CaseIH 213 stycken. Detta medan Claas registrerade 93 maskiner. Logiskt sett blir första etappmålet att ta sig förbi sjuan Deutz som i fjol hade 142 registreringar och sexan Fendt med 201 registreringar.

– Vi är självklart med och stöttar med resurser i en stor satsning som denna, säger Henrik Hesby, Sverigechef på Claasfabriken i Tyskland.

Relaterade artiklar

Till toppen